Praktyczna nauka języka angielskiego (Writing) 09-PNJAwr-25
Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność.
Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę procesu.
Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
Pisanie i poprawa min. 5-6 (kilkuzdaniowych) streszczeń do tekstów
współczesnych o tematyce ogólnej o długości 100-210 słów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h).
- potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu.
Kryteria oceniania
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat.
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dostateczny (dst; 3,0):
dostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
niedostateczny (ndst; 2,0):
niedostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
Literatura
Oshima, A. and A. Hogue Writing Academic English
Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph.
Morenberg, M. 1998. The Writer’s Options
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Smalzer, W. R. 1996. Write to Be Read
Arnaudet, Martin L. 1990. Paragraph Development (+teacher’s guide)
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading.
Hamp-Lyons, L. and B. Heasley. 1992. Study Writing
Imhoof, M. and H. Hudson. 1975. From Paragraph to Essay
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: