Praktyczna nauka języka angielskiego, fonetyka 09-PNJAph-44
Spółgłoski i samogłoski języka angielskiego – aspekty fonemiczne i allofoniczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- umie artykułować większość dźwięków angielskich z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych.
- stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie.
- ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej.
- potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
Kryteria oceniania
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - streszczenie i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Studenci odpowiadają na pytania, które zostały im wcześniej przedstawione przez prowadzących zajęcia. Egzamin ustny PNJA na II roku sprawdza następujące sprawności językowe: wymowę (dystynktywne brytyjskie lub amerykańskie cechy), poprawność gramatyczna wypowiedzi ustnej, słownictwo, logiczność i płynność wypowiedzi. Studenci muszą uzyskać co najmniej 60% z każdego komponentu aby pomyślnie zdać egzamin PNJA.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Baker, A. 2006. Sheep or ship? Cambridge: Cambridge University Press.
Baker, A. and S. Goldstein. 2007. Pronunciation Pairs. Cambridge: CUP.
Cook, A. 2000. American Accent Training (2nd ed). Barron's Educational Series.
Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. Cambridge: Cambridge University Press.
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use: Advanced. Cambridge University Press.
Jones, D. 2011. English pronouncing dictionary. (18th ed.) Cambridge: Cambridge University Press.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. London: Longman.
Sadow C. and E. Sather. 1998. On The Air! Listening to Radio Talk. Cambridge: CUP.
Sawala, K. et al. 2011. Say it right. (Ver. 3.0.) Poznan: SuperMemo.
Wells, J.C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd ed.) London: Pearson.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: