Praktyczna nauka języka angielskiego, ge 09-PNJAge-66
Mówienie
Słownictwo związane z blokami tematycznymi: Kultura popularna, Zagadnienia etyczne, Zwalczanie przestępczości, Zdrowie i sprawność fizyczna, Środowisko naturalne, Relacje międzyludzkie, Środki masowego przekazu, Polityka, Praca, Komercjalizacja sportu
Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych
Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały audiowizualne
Pisanie
Planowanie i sporządzanie konspektu („outline”) eseju ekspozycyjnego.
Pisanie pełnego eseju ekspozycyjnego realizującego jeden z zakładanych modeli organizacyjnych / retorycznych (egzemplifikacja, porównanie/kontrast, przyczyny/skutki, opis/analiza procesu, klasyfikacja).
Doskonalenie poprawności językowej oraz efektywności komunikacyjnej składni i konstrukcji gramatycznych, stylu/rejestru, interpunkcji, słownictwa akademickiego w zależności do potrzeb / intencji piszącego.
Wyszukiwanie, ocena krytyczna, streszczanie i parafrazowanie informacji z dłuższego tekstu źródłowego, także pod kątem załozonej (własnej) tezy.
Przygotowanie prostego eseju o charakterze naukowym (“research paper”) długości ok. 1500 słów z dziedziny kultury brytyjskiej lub amerykańskiej, w kolejno weryfikowanych przez nauczyciela etapach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Mówienie
Prawidłowo posługuje się szerokim zasobem słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie zaawansowanym niższym.
Potrafi formułować rozbudowane, przejrzyste, poprawne językowo i płynne wypowiedzi ustne w szerokim zakresie tematów ogólnych.
Czyta ze zrozumieniem dłuższe teksty i artykuły o tematyce ogólnej.
Pisanie
Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i poprawny językowo kilku-akapitowy esej ekspozycyjny o długości ok. 600 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (3h), odpowiednio stosując główny model rozwinięcia retorycznego w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu (egzemplifikacja, porównanie/kontrast, przyczyny/skutki, opis/analiza procesu, klasyfikacja).
Potrafi przy wsparciu nauczyciela zastosować podstawowe umiejętności i czynności związane z przygotowaniem krótkiego eseju naukowego na ogólno-anglistyczny temat w oparciu o źródła (referatu, "research paper") o długości ok. 1000-1,500 słów - od wyboru i zawężenia tematu, poprzez sporządzenie tezy i planu/konspektu, wyszukanie tektów źródłowych i sporządzenie notatek, skontruowanie i napisanie wywodu wspomaganego informacją dobraną (streszczenie, parafraza, ewent. cytat) ze źródeł, po elementarną formalną redakcję według wzorca redakcyjnego (WA Stylesheet).
Kryteria oceniania
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Studenci odpowiadają na pytania, które zostały im wcześniej przedstawione przez prowadzących zajęcia. Egzamin ustny PNJA na III roku sprawdza następujące sprawności językowe: wymowę (dystynktywne brytyjskie lub amerykańskie cechy), poprawność gramatyczna wypowiedzi ustnej, słownictwo, logiczność i płynność wypowiedzi. Studenci muszą uzyskać co najmniej 60% z każdego komponentu aby pomyślnie zdać egzamin PNJA.
Ocena z zajęć tłumaczeniowych stanowi średnią ocen za testy semestralne oraz testy ze słówek z poszczególnych dziedzin (sport, bankowość, turystyka). Brane są również pod uwagę prace domowe oraz praca studenta na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, prezentacje z danej dziedziny), jak również obecność na zajęciach.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Mówienie:
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2002. English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge University Press.
Thomas, B.J. 1991. Advanced Vocabulary and Idiom. Nelson.
Wright, J. 1999. Idioms Organiser. LTP.
Sunderland, P. (ed.), M. Vince. Advanced Language Practice (With Key). Macmillan ELT
Lim, P.L., M. Kurtin, L. Wellman. 2001.Grammar Workbook for the Toefl Exam. Arco
Pisanie:
Oshima, A. and A. Hogue Writing Academic English
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Gehle, Q. (1987) Writing Essays
Zemach D.E., Rumisek L.A. 2005. Academic writing: from paragraph to essay
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading
Jordan, R. R. 2001. Academic Writing Course
Smoke, T. 1999/2002. A Writer’s Workbook (+instructor’s manual)
Mlynarczyk, R. and S. B. Harber. 2000/2001. In Our Own Words (+ instructor’s manual)
Także:
Trimbur, J. 1998. The Call to Write
Leki, I. 1989. Academic Writing
Reid, Joy M. 1988. The Process Of Composition (+instructor’s manual)
Ramage J. D. 1997. The Allyn and Bacon Guide to Writing
Gordon, E. R. and L. Q. Troyka. 1987. Workbook for Writers
Mc Crea, B. and T. Lopez-Kemmerle. 1985. College Writing
McMahan, E. and S. Day. 1980. The Writer’s Rhetoric and Handbook
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: