Praktyczna nauka języka arabskiego 09-PNJA-56
W ramach przedmiotu "Praktyczna nauka języka arabskiego" studenci uczestniczą w zajęciach poświęconych lekturze tekstów, konwersacji, rozumieniu ze słuchu oraz wykonywaniu ćwiczeń gramatycznych. Zajęcia z lektury tekstów, rozumienia ze słuchu oraz konwersacji dotyczą głównie zagadnień współczesnego społeczeństwa arabskiego, a ćwiczenia gramatyczne - spójników w zdaniach złożonych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- konstruować spójne wypowiedzi ustne,
- zrozumieć wypowiedzi ustne w języku arabskim na poziomie średniozaawansowanym,
- czyta ze zrozumieniem teksty we współczesnym standardowym języku arabskim,
- zna słownictwo na poziomie średniozaawansowanym,
- posługuje się poprawnie konstrukcjami gramatycznymi,
- rozumie ogólne i wyspecjalizowane pojęcia dotyczące kultury arabskiej,
- potrafi realizować projekty samodzielnie (praca indywidualna).
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje, egzamin zaliczeniowy ustny i pisemny
* zaliczenie semestru zimowego 2020/2021:
- na część pisemną składa się suma ocen z obowiązkowych kolokwiów zaliczonych w trakcie semestru,
- część ustną stanowi rozmowa zaliczeniowa przeprowadzona zdalnie przez MS Teams.
Skala ocen:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra – od 90%
ocena dobra + – od 83%
ocena dobra – od 75%
ocena dostateczna + – od 68%
ocena dostateczna – od 60%
ocena niedostateczna – poniżej 60%
Możliwe jest 5 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze (w sumie na zajęciach wszystkich prowadzących).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Al-Faʻūrī, ʻAwnī Ṣubḥī i inni. 2010. Al-ʻArabiyya li-an-nāṭīqīna bi-ġayrihā. Al-Kitāb ar-rābiʻ. ʻAmmān: Maṭbaʻt al-Ǧāmiʻa al-Urduniyya.
Al-Faʻūrī, ʻAwnī Ṣubḥī i inni. 2010. Al-ʻArabiyya li-an-nāṭīqīna bi-ġayrihā. Al-Kitāb al-ḫāmis. ʻAmmān: Maṭbaʻt al-Ǧāmiʻa al-Urduniyya.
'Abs Muḥammad, al-Abraš Muḥammad, as-Sibā‘ī ‘Āmir, al-‘Anān Mu’min. 2010. Al-Kitāb al-mutawassiṭ fī ta‘līm al-‘arabiyya li-ġayr an-nāṭiqīna bihā. Al-Ǧuz’ al-awwal. Abū Ẓabī: Markaz al-Lisān al-Umm.
Badrū, Fawzī Aḥmad. 2010. Al-Asās fī ta‘līm al-‘arabiyya li-nāṭiqīna bi-ġayrihā. Al-Mustawā al-mutawassiṭ. ‘Ammān: Dār Wā’il li-aṭ-Ṭibā‘ wa-an-Našr.
Danecki, Janusz. 2001. Gramatyka języka arabskiego, t. II (Składnia). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
Górska, Elżbieta. 2000. Studium kontrastywne składni arabskich i polskich współczesnych tekstów literackich. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lahlali, El Mustapha. 2009. How to Write in Arabic. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Naili, Nariman i inni. 1994. The Connectors in Modern Standard Arabic. Cairo: The American University in Cairo Press.
inne źródła:
- strona “Aswaat Arabiyya”, The University of Texas at Austin, http://www.laits.utexas.edu/aswaat/
- strona “Learning Arabic”, “Aljazeera”, https://learning.aljazeera.net/en
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Metody i krytaria oceniania: aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje, egzamin zaliczeniowy ustny i pisemny Skala ocen: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Kryteria punktacji: Możliwe jest 5 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze (w sumie na zajęciach wszystkich prowadzących). |
W cyklu 2021/SZ:
Metody i krytaria oceniania: aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje, egzamin zaliczeniowy ustny i pisemny Skala ocen: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Kryteria punktacji: Możliwe jest 5 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze (w sumie na zajęciach wszystkich prowadzących). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: