Praktyczna nauka języka arabskiego 09-PNJA-36
W ramach przedmiotu przedmiotu "Praktyczna nauka języka arabskiego" studenci uczestniczą w zajeciach poświęconych lekturze tekstów, kompozycji tekstów, konwersacji i rozumienia ze słuchu.
Zakres tematyczny dotyczy takich dziedzin jak: życie osobiste, rodzina, cechy chrakteru, dom, mieszkanie, praca, hobby, CV, sport i rozrywka,turystyka, kulinaria.
Doskonalenie umiejętności analizy gramatycznej w kontekście praktycznym. Poszerzenie praktycznej wiedzy na temat wpływu uwarunkowań kulturowych na zachowania językowe.
W cyklu 2020/SZ:
W trakcie zajęć w semestrze zimowym studenci będą: Zakres tematyczny: |
W cyklu 2021/SZ:
Zwyczaje i tradycje w arabskiej rodzinie: Edukacja w świecie arabskim: Etapy ścieżki zawodowej: Turystyka i rekreacja: Idiomy i związki frazeologiczne w świecie arabskim* |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Przygotowuje wystąpienia ustne w języku arabskim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach zachowując poprawność językową (gramatyczną, leksykalną i fonetyczną).
Analizuje i praktycznie wykorzystuje poznane konstrukcje gramatyczne (prace pisemne, wypowiedzi ustne),
Uczestniczy w konwersacji na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach zachowując poprawność językową (gramatyczną, leksykalną i fonetyczną),
Zna wybrane słownictwo dialektalne i rozumie złożoność sytuacji językowej,
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczający do zaliczenia: obecność na 80 % zajęć u każdego prowadzącego. Aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje. Zaliczenie ustne i pisemne na zakończenie semestru zimowego.
Skala ocen:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
'Abs Muḥammad, al-Abraš Muḥammad, as-Sibā‘ī ‘Āmir, al-‘Anān Mu’min. 2010. Al-Kitāb al-mutawassiṭ fī ta‘līm al-‘arabiyya li-ġayr an-nāṭiqīna bihā. Al-Ǧuz’ al-awwal. Abū Ẓabī: Markaz al-Lisān al-Umm.
Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press.
Abbas, Adnan, Amira Abbas. 2000. Język arabski - teksty i ćwiczenia. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM
Elgibali, Alaa, Nevenka Korica. 2007. Media Arabic. A coursebook for reading Arabic news. Cairo, New York: The American University in Cairo Press.
Lahlali, El Mustapha. 2009. How to write in Arabic. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 2. The complete second level course. London: Palgreve McMillan.
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 2010. Al-Kitaab fii Ta’allum al-‘arabiyya, Georgetown: Georgetown University Press.
Danecki Janusz. 2000. Współczesny język arabski i jego dialekty. Warszawa: Dialog.
KróL, Iwona, Hasan, Adnan. 2002. Słownik tematyczny język arabskiego. Warszawa: Dialog.
Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge.
Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog.
Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban.
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 1995. Alif Baa. Introduction to Arabic letters and sounds. Georgetown: Georgetown University Press.
Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. W. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press.
Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 1. The complete course for beginners. London: Palgreve McMillan.
Abbas, Adnan, George, Yacoub. 2008. Język arabski dla Polaków: Wiedza Powszechna.
Abbas Adnan i Amira, 2005. Język arabski. Teksty I ćwiczenia: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Alosh, Mahdi. 2010. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press.
Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī.
Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge.
Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog.
Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban.
inne źródła:
- strona “Aswaat Arabiyya”, The University of Texas at Austin, http://www.laits.utexas.edu/aswaat/
- strona “Learning Arabic”, “Aljazeera”, https://learning.aljazeera.net/en
W cyklu 2021/SZ:
'Abs Muḥammad, al-Abraš Muḥammad, as-Sibā‘ī ‘Āmir, al-‘Anān Mu’min. 2010. Al-Kitāb al-mutawassiṭ fī ta‘līm al-‘arabiyya li-ġayr an-nāṭiqīna bihā. Al-Ǧuz’ al-awwal. Abū Ẓabī: Markaz al-Lisān al-Umm. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Abbas, Adnan, Amira Abbas. 2000. Język arabski - teksty i ćwiczenia. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Lahlali, El Mustapha. 2009. How to write in Arabic. Edinburgh: Edinburgh University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 2. The complete second level course. London: Palgreve McMillan. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. Materiały dostarczone przez nauczyciela |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
* zaliczenie semestru zimowego 2020/2021: |
W cyklu 2021/SZ:
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Bardzo dobry (bdb; 5,0): Uczestniczy w rozmowach, swobodnie posługując się poprawnym językiem arabskim, formułuje spójne wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym, płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza różne rodzaje tekstów zapisanych w standardowym języku arabskim, bez trudu rozumie teksty wypowiadane w naturalnym tempie, poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne, dostosowuje formę wypowiedzi do kontekstu i sytuacji odbiorcy. Dobry plus (+db; 4,5): Uczestniczy w rozmowach posługując się poprawnym językiem arabskim, formułuje spójne, wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe drobne usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza różne rodzaje tekstów zapisanych w standardowym języku arabskim, poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne (możliwe usterki), dość trafnie dostosowuje formę wypowiedzi do kontekstu i sytuacji odbiorcy. Dobry (db; 4,0): Uczestniczy w rozmowach posługując się dość poprawnym językiem arabskim, formułuje wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe nieliczne, mniej znaczące błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i dość dobrze przetwarza różne rodzaje tekstów zapisanych w standardowym języku arabskim, poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne (choć możliwe nieliczne, mniej znaczące błędy i usterki), dostosowuje formę wypowiedzi do typowych kontekstów i sytuacji odbiorców. Dostateczny plus (+dst; 3,5): Uczestniczy w rozmowach posługując się zrozumiałym językiem arabskim, formułuje proste wypowiedzi ustne i pisemne, zasadniczo poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i dość dobrze przetwarza różne rodzaje tekstów zapisanych w języku arabskim, poprawnie stosuje podstawowe struktury gramatyczne (możliwe nierażące błędy i usterki), dostosowuje formę wypowiedzi do bardzo typowych kontekstów i sytuacji odbiorców. Dostateczny (dst; 3,0): Uczestniczy w rozmowach posługując się w większości zrozumiałym językiem arabskim, formułuje zrozumiałe proste wypowiedzi ustne i pisemne, w dużej części poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe błędy niewpływające na zrozumienie komunikatu), czyta ze zrozumieniem i przetwarza typowe teksty zapisane w języku arabskim, stosuje podstawowe struktury gramatyczne (możliwe usterki i nierażące błędy, niezaburzające procesu komunikacji), w większości przypadków dostosowuje formę wypowiedzi do typowych kontekstów i sytuacji odbiorców. Niedostateczny (ndst; 2,0): Nie jest w stanie uczestniczyć w rozmowie, formułuje wypowiedzi mało zrozumiałe, pełne błędów gramatycznych i usterek stylistycznych, nie rozumie typowych tekstów zapisanych literami arabskimi lub wypowiedzianych w standardowym języku. Nie jest w stanie poprawnie stosować większości struktur gramatycznych (popełnia rażące błędy), nie uwzględnia kontekstu językowego i sytuacyjnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: