Praktyczna nauka języka łotewskiego 09-PNJŁ-26
Słownictwo tematyczne z podręcznika Ingi Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“:
Przywitanie się, uniwersytet, studia, książki, rozrywka, urodziny, prezenty, goście, liczby do 100, miesiące, języki, państwa, narody, nazwy ulic, urzędów w Rydze, sławni Łotysze, rodzina, środki transportu, podróże, godzina, data, dni tygodnia, żywność, pieniądze, kolory, odzież, wygląd, muzyka popularna, liczby porządkowe, pogoda, pory roku, strony świata, zagadki ludowe, dom, mieszkanie.
Wygląd człowieka, ubrania (powtórka), lata osiemdziesiąte, charakter i nastrój osoby, horoskopy, przysłowia, sport, daty, wykształcenie, nauka, praca, zawody, plany na przyszłość, marzenia, wiosna, zwierzęta, ogród zoologiczny, orientacja w przestrzeni, zapytanie o drogę, topografia Rygi, rodzaje komunikacji, korespondencja, Ryga, piosenki ludowe, polityka, wybory, samorząd, najnowsza historia Łotwy, podróże po Łotwie.
Zagadnienia gramatyczne:
- znaki alfabetu, zasady pisowni, transkrypcja (wymowa i akcentuacja),
- czasowniki cz. teraźniejszego I typu (būt; studēt, dzīvot..., czasowniki ze zmianą samogłoski i spółgłoski), II typu (gribēt, mīlēt, też I konj.: (sa)prast, pazīt ), III typu (lasīt, zināt, czasowniki ze zmianą spółgłoski: gulēt, sēdēt; sacīt), cz. przeszłego: būt, II i III konj., vilkt, przykłady czasowników w czasie przyszłym
- czasowniki ruchu cz. teraźniejszego (braukt, nākt, iet)
- zaprzeczenie (neesmu, nav, nestudē)
- deklinacje rzeczownikowe (mian. (w tym też II dekl. l.mn., ), IIb dekl. l.p. (ūdens, mēness)), miejsc. – l.p. oraz l.mn., cel., biern., dop. (w tym l.mn.) ), III dekl. (tirgus, alus), VI dekl. l.p. (acs, sirds)
- zaimki osobowe (mian., biern., miejsc., dop.), pytające (kto, gdzie, co, czy), dzierżawcze (mans, tavs),
- przymiotniki (biern., miejsc., dop. – l.p i l.mn.)
- struktury typu: man patīk (kas), man garšo (kas)
- przyimki
- tryb rozkazujący
- konstrukcja przynależności (man ir...) - zmiana spółgłosek w rzeczownikach
- stopniowanie przymiotników i przysłówków (konstrukcje porównawcze), - końcówki określone: mian., biern., dop. l.p. oraz l.mn., miejsc. l.p., - zdania złożone z tāpēc ka un kaut arī
- tworzenie przysłówków od przymiotników (ātri, labi)
- rzeczownik w dop. jako przydawka - ir daudz... / ir maz... / nav... + dop.
- czasowniki cz. teraźniejszego zwrotne (w 3 os. sākas, beidzas, też spēlējas, rotaļājas, jak również izskatās, brīnās) tas, šis: mian. i biern. tas, šīs: mian, biern., miejsc. - końcówki określone: miejsc. - czasowniki cz. przeszłego I konj., przyszłego I konj. z -st (ēst, atrast, mest)
- czasowniki zwrotne cz. teraźniejszego, przeszłego, przyszłego – w trybie rozkazującym, przypuszczającym oraz vajadzibas.
- wołacz
- końcówki określone przymiotników
- zaimek savs
- zdrobnienia
- tryb przypuszczający
- stopniowanie przymiotników (powtórka) - nazwy osób z końcówkami -tājs, -tāja, -ējs, -ēja
- struktura viens no labākajiem, viena no labākajām
- zdania złożone
- przyimki i przysłówki
- przedrostki czasownikowe
- końcówki określone: wszystkie przypadki, różne funkcje
- konstrukcje z imiesłowami
- czasy złożone
- strona bierna z tikt i būt
Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w sytuacjach komunikacyjnych
Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu, tłumaczeniu i analizie tekstów pisanych, z wykorzystaniem źródeł słownikowych, encyklopedycznych i multimedialnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
potrafi zrozumieć w mowie i piśmie teksty o tematyce popularnej
potrafi tłumaczyć i analizować teksty języka łotewskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem
potrafi wypowiadać się i prowadzić rozmowę w języku łotewskim na różne tematy z życia codziennego używając konstrukcji gramatycznych w zakresie przewidzianym przedmiotem
potrafi komunikować się pisemnie w języku łotewskim (krótkie teksty na temat życia codziennego, charakterystyka osoby, listy itp.)
zna elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem
potrafi samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka łotewskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (co 4 jednostki lekcyjne, minimum 61%), dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Literatura podstawowa:
Inga Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“.
Materiały dodatkowe: Šalme, Arvils & Ūdris, Pēteris (1996). Do it in Latvian! Dialogs. Ryga: Apgāds SI.
Juzefa Paršuta "Latviešu - poļu vārdnīca", Irēna Birzvalka "Poļu - latviešu vārdnīca", Jumava, Ryga, 1999.
www.letonika.lv
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: