Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego 09-PNH-66
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym;
C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym;
C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie niższym zaawansowanym;
C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury.
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Mechanizmy słowotwórcze działające we współczesnej hebrajszczyźnie (tworzenie i użycie wyrażeń przysłówkowych, morfemy modyfikujące znaczenie przymiotników)
Zdania okolicznikowe stopnia o strukturze porównawczej, z użyciem spójników złożonych ככל ש–כך/כן
Zdania okolicznikowe przyzwalające z użyciem nowych przyimków
Zdania warunkowe z warunkiem nierzeczywistym
Przydawka rzeczownikowa w postaci status constructus a przydawka przymiotnikowa
Okolicznik celu a zdanie okolicznikowe celu – użycie odpowiednich przyimków
Użycie nowych przyimków określających relacje czasowe
Usystematyzowanie wiedzy o nietypowych formach liczby mnogiej rzeczowników
Usystematyzowanie wiedzy o sposobach wyrażania negacji
Sposoby konstruowania zdań współrzędnych przeciwstawnych
Słownictwo i tematyka: prawa człowieka, status kobiety, równouprawnienie, zjawiska i procesy społeczne, polityka, historia, edukacja akademicka, używki i narkotyki, bezpieczeństwo na drodze, rola mediów, rozmowa kwalifikacyjna, eutanazja
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- konstruować wypowiedzi ustne z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa
- konstruować wypowiedzi pisemne średniej długości (np. zażalenie, reklamacja, opinia), z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa, operując stylem odpowiednim do treści wypowiedzi
- zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne w j. hebrajskim (np. wykłady, audycje radiowe i telewizyjne, serwisy informacyjne)
- czytać ze zrozumieniem dłuższe teksty prasowe, naukowe i literackie z elementami hebrajszczyzny rabinicznej i biblijnej
- posługiwać się poznanym słownictwem hebrajskim na poziomie niższym zaawansowanym
- posługiwać się językiem hebrajskim w różnych rejestrach, właściwie stosuje idiomy
- tworzyć wzory zdaniowe z wykorzystaniem poznanych struktur gramatycznych i stosuje je w życiu codziennym
- wyrażać własne opinie na tematy społeczne, etyczne, kulturalne
- formułować wypowiedzi o różnym stopniu złożoności w stylu oficjalnym i potocznym na poziomie niższym zaawansowanym, jak i potrafi swoje opinie konfrontować z cudzymi
- wykazać zainteresowanie językiem hebrajskim, jak i gotowość do posługiwania się nim oraz chęć do dalszej nauki
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
- Ettinger, Bruria, Haiah Dahan. 1991. Delet le-Dalet, Jerusalem: Academon.
- Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia.
- Omlinski, Batya, Yonah Vais. 2006. Ivrit be-dalet amot. Jerusalem: Academon.
- Tishler, Goni, Rot, Dalya. 2008. Qriat Beinayim. Jerusalem: Academon.
- Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad.
- Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: