Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego 09-PNH-56
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym;
C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym;
C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym;
C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury.
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Mowa zależna
Odmiana przyimków przez osoby wg paradygmatu rzeczownika w liczbie mnogiej
Konstrukcje nieczasownikowe wyrażające powinność
Wyrażanie cech i ich braku za pomocą słów בעל i חסר
Zdania okolicznikowe przyzwalające
Rzeczowniki i przymiotniki z końcówką „~an”, opisujące cechę negatywną
Zdania podrzędne przydawkowe i zdania względne
Zdania okolicznikowe celu
Zdania współrzędne przeciwstawne
Odmiana i zastosowanie przyimka „bein”
Różnice semantyczne między czasownikami bliskoznacznymi, np. להכיר / לדעת, לבקש / לשאול
Dodatkowe informacje o słowotwórstwie w jęz. hebrajskim
Użycie skrótowców
Słownictwo: medycyna, etyka, środowisko naturalne, sądownictwo, komputeryzacja; słownictwo i frazeologia charakteryzujące prozę artystyczną: opowiadania, baśnie, legendy, teksty satyryczne, teksty dziennikarskie, popularnonaukowe
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- konstruować wypowiedzi ustne z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa
- konstruować wypowiedzi pisemne średniej długości (np. zażalenie, reklamacja, opinia), z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa, operując stylem odpowiednim do treści wypowiedzi
- zrozumieć wypowiedzi ustne w j. hebrajskim, także z nieopracowanych nagrań dźwiękowych i filmowych
- czytać ze zrozumieniem zaadaptowane teksty prasowe, naukowe i literackie z elementami hebrajszczyzny rabinicznej i biblijnej
- posługiwać się poznanym słownictwem hebrajskim na poziomie wyższym średnio zaawansowanym
- posługiwać się językiem hebrajskim w różnych rejestrach, właściwie stosuje idiomy
- tworzyć wzory zdaniowe z wykorzystaniem poznanych struktur gramatycznych i stosuje je w życiu codziennym
- wyrażać własne opinie na tematy społeczne, etyczne, kulturalne
- formułować wypowiedzi o różnym stopniu złożoności w stylu oficjalnym i potocznym na poziomie wyższym średnio zaawansowanym
- wykazać zainteresowanie językiem hebrajskim, gotowość posługiwania się nim oraz chęć do dalszej nauki
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
- Kohen, Mazal. 1992. Agada shel safa. Ivrit le-ramat ha-beinayim. Jerusalem: Academon.
- Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia.
- Tishler, Goni, Rot, Dalya. 2008. Qriat Beinayim. Jerusalem: Academon.
- Bolozky, Shmuel. 2008. 501 Hebrew verbs: fully conjugated in all tenses in a new, easy-to-learn format, alphabetically arranged by root. New York: Hauppauge.
- Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad.
- Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: