Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego 09-PNH-36
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie niższym średnio zaawansowanym;
C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie niższym średnio zaawansowanym;
C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie niższym średnio zaawansowanym;
C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury.
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Odmiana przyimków biszwil, bli, ecem, bein, el, oraz zaimka kmo
Liczba podwójna rzeczowników
Czas przyszły czasowników: regularnych oraz z klas lamed-ajin, lamed-he, pe-jod, pe-nun, w koniugacjach kal, pi‘el, hitpa‘el, hif‘il
Czas przeszły czasowników regularnych w koniugacji nif‘al, pu‘al i huf‘al; czasowników z klasy lamed-he w koniugacji pi‘el
Czas teraźniejszy czasowników regularnych w koniugacji nif‘al, czasowników z klasy lamed-he w koniugacji pi‘el
Odmiana rzeczownika o niezmiennym temacie fleksyjnym z zaimkiem sufigowanym
Tworzenie rzeczowników odczasownikowych oznaczających czynności, od czasowników w koniugacjach kal, hif‘il, pi‘el, hitpa‘el
Postać nieokreślona i określona wyrażeń w status constructus
Stopniowanie przymiotników
Pisanie krótkich listów
Zdania okolicznikowe warunku z warunkiem rzeczywistym we wszystkich czasach
Zdania okolicznikowe czasu
Tryb łączący z użyciem zaimka względnego „sze”
Słownictwo (ok. 1000 jednostek) i frazeologia na poziomie niższym średnio zaawansowanym, z uwzględnieniem rejestru oficjalnego i potocznego, opisujące: relacje rodzinne, edukację i życie uniwersyteckie, sztukę, muzykę, mowę ciała i mimikę, podróże, obrzędy przejścia, poszukiwanie mieszkania, proste operacje finansowe, moralność, egozim–altruizm, mądrość i głupotę, dzieje Żydów, przesądy, środowisko naturalne
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- konstruować proste wypowiedzi ustne w czasach teraźniejszym, przeszłym i przyszłym
- konstruować proste wypowiedzi pisemne w czasach teraźniejszym, przeszłym i przyszłym
- zrozumieć proste wypowiedzi ustne w j. hebrajskim we wszystkich zakresach czasowych
- przeczytać ze zrozumieniem proste teksty w języku hebrajskim we wszystkich zakresach czasowych
- podać słownictwo hebrajskie na poziomie niższym średnio zaawansowanym
- posługiwać się konstrukcjami gramatycznymi na poziomie niższym średnio zaawansowanym
- zrozumieć podstawowe pojęcia dotyczące kultury żydowskiej i izraelskiej
- formułować proste wypowiedzi w stylu oficjalnym i potocznym
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
1. Zalecana literatura:
- Chayat, Shlomit, Sarah Yisraeli, Hilla Kobliner. 2001. Ivrit min ha-hatchala, t. 2. Jerusalem: Academon.
- Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia.
- Bolozky, Shmuel. 2008. 501 Hebrew verbs: fully conjugated in all tenses in a new, easy-to-learn format, alphabetically arranged by root. New York: Hauppauge.
- Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad.
- Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: