Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego 09-PNH-16
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie podstawowym;
C2 zaznajomienie z podstawowym słownictwem języka hebrajskiego;
C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego;
C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury.
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Alfabet. Podstawowe zwroty.
Rodzaj męski i żeński. Liczba pojedyncza i mnoga.
Zdanie imienne (w czasie teraźniejszym i przeszłym), zdanie czasownikowe, przeczenie zdań.
Zaimki wskazujące. Zaimek określający.
Czas teraźniejszy dla koniugacji: pa’al, pi’el, hif’il, hitpa’el.
Bezokoliczniki dla koniugacji: pa’al, pi’el, hif’il, hitpa’el.
Czas przeszły dla koniugacji: pa’al.
Liczebniki 1-19 w rodzaju żeńskim i męskim. Liczebniki 20-100.
Odmiana przymiotników. Uzgadnianie przymiotników z rzeczownikami.
Partykuła „kol”.
Partykuła dopełnienia bliższego. Odmiana partykuły dopełnienia bliższego.
Przysłówki.
Przyimki samodzielne. Odmiana przyimków.
Konstrukcja smichut w liczbie pojedynczej, liczbie mnogiej i jej określanie.
Wyrażenie „mieć”.
Czasowniki „musieć”, „móc”.
Zaimek dzierżawczy.
Przedstawianie siebie i innych. Opowiadanie o sobie. Sklep. Kierunki. Godziny. Mieszkanie. Pory dnia. Dni tygodnia. Restauracja. Poczta. Wiek. Części ciała. Kolory. Rodzina. Ubrania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- konstruuje proste wypowiedzi ustne
- konstruuje proste wypowiedzi pisemne
- rozumie proste wypowiedzi w języku hebrajskim
- czyta ze zrozumieniem proste teksty w języku hebrajskim
- zna podstawowe słownictwo
- posługuje się prostymi konstrukcjami gramatycznymi
- rozumie podstawowe pojęcia dotyczące kultury izraelskiej
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami.
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
- Chayat, Shlomit, Sara Israeli, Hilla Kobliner. 2007. Hebrew From Scratch 1 (Ivrit min ha-hatchala alef). Jerozolima: Academon.
- Allon, Kalman, Karni Allon. 1991. This Is How We Learn Hebrew (Kach lomdim Ivrit). Izrael.
- Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-milon ha-ivri ha-merukaz. Izrael.
- Maadia, Meira. 2005. Le-Hatsliah ba-poal u-va-tahbir. Ramat Gan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: