Praktyczna nauka języka chińskiego - pismo chińskie 09-PNCPIS-22
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Związek pomiędzy znakami pisma a językiem chińskim.
Rodzaje kresek w znakach chińskich .
Podstawowe rodzaje znaków – znaki proste i złożone.
Zasady pisania znaków chińskich w zakresie kolejności kresek i złożonych elementów struktury.
Wybrane elementy struktury podobne pod względem graficznym.
Zapis znakami określonych wyrazów.
Transliteracja określonych znaków w systemie pinyin.
Klucze semantyczne w znakach – nazewnictwo chińskie i polskie.
Funkcje kluczy semantycznych w znakach, komponent a klucz semantyczny.
Posługiwanie się słownikami tradycyjnymi.
Komponenty semantyczne w znakach typu fonetyczno-semantycznego (xingsheng).
Komponenty fonetyczne w znakach typu fonetyczno-semantycznego (xingsheng).
Złożenia (wyrazy wielosylabowe) z wybranymi znakami.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna podstawowe zasady funkcjonowania pisma chińskiego;
zna elementy struktury znaków pisma chińskiego;
nazywa klucze semantyczne (bushou) w języku polskim i chińskim i wykorzystuje je w praktyce;
identyfikuje prawidłowe czytanie znaków w oparciu o transliterację w systemie pinyin;
dobiera prawidłowe znaki do zapisu wyrazu w zakresie określonego materiału językowego;
zapisuje złożenia (wyrazy wielosylabowe) ze znakami w zakresie określonego materiału językowego;
stosuje zasady prawidłowego rozpisywania znaków w odniesieniu do wszystkich znaków pisma chińskiego;
przeprowadza analizę strukturalną znaków semantyczno-fonetycznych;
ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, swoich możliwości i ograniczeń, oraz konieczności ich stałej aktualizacji.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne – możliwy szerszy zakres niedociągnięć;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
dostateczny (dst; 3,0): słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
‒ Wisława Szkudlarczyk-Brkić 2011, Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM;
‒ John DeFrancis 1984, The Chinese Language: Fact and Fantasty, Honolulu: University of Hawai Press;
‒ Zhang Pengpeng 2001, The most common Chinese Radicals (Changyong Hanzi bushou) Beijing;
‒ Zhou Jian (red.) 2006, The Law of Chinese Characters (Hanzi guilü), Beijing: Renmin Jiaoyu Chubanshe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: