Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy 09-PNCKP-44
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Użycie czasowników modalnych.
Komplementy rezultatywne.
Komplementy kierunkowe o rozszerzonym znaczeniu.
Komplementy potencjalne.
Zastosowanie komplementów, partykuł oraz innych elementów w specyficznych rodzajach zdań w języku chińskim.
Użycie strony biernej.
Użycie różnych typów klasyfikatorów, ich reduplikacja oraz funkcje.
Typy zdań złożonych oraz spójników i konstrukcji zdaniowych w języku chińskim – relacje współrzędne. alternatywy, związku, opozycji, warunku, celu, przyczyny i skutku.
Wybrane części mowy i konstrukcje zdaniowe oraz ich odpowiedniki w formalnej odmianie języka pisanego.
Synonimy oraz wyrazy bliskoznaczne.
Antonimy.
Przyimki, zaimki, przysłówki i ich specyfika w chińskim.
Prezentacje na wybrany temat przygotowane przez studentów
Nagrania z prostymi opowieściami i anegdotami z życia codziennego.
Tradycyjna kultura chińska: geneza Chińczyków oraz kultury chińskiej, cztery wielkie wynalazki, odkrycia archeologiczne w Xi’an, Chiny cesarskie.
Społeczeństwo chińskie dawniej i dziś.
Negocjacje biznesowe z Chińczykami. Wizyta w Pekinie.
Prawa autorskie. Konwencja Berneńska.
Obchody Chińskiego Nowego Roku. Rola kalendarza w cywilizacji chińskiej.
Kultura herbaty.
Nazwiska chińskie.
Idiomatyka chińska: przysłowia, powiedzenia, chengyu - ich geneza oraz funkcjonowanie we współczesnym języku.
Życie codzienne we współczesnych miastach. Wizyta w rodzinie chińskiej, praca, zainteresowania, czas wolny.
Ekologia w Chinach. Rozwój ekonomiczny a degradacja środowiska. Walka ze smogiem, segregacja śmieci i inne działania pro-ekologiczne. Ochrona zwierząt.
Turystyka i style podróżowania.
Edukacja w Chinach. Struktura, organizacja szkół, metody wychowawcze, wyzwania.
Promocja języka chińskiego we współczesnym świecie. Rozwój badań nad językiem i kulturą oraz ośrodków sinologicznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
posługuje się językiem chińskim na poziomie B1;
uczestniczy w dyskusjach w języku chińskim, podczas których wypowiada się na podstawowe tematy życia codziennego oraz dotyczące języka, literatury i kultury Chin;
stosuje struktury gramatyczne charakterystyczne dla języka chińskiego;
rozumie nagrania prostych tekstów oraz potocznych dialogów;
zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów w języku chińskim;
pracuje z różnymi rodzajami tekstów, przeprowadzając ich analizę gramatyczną i leksykalną;
pisze własne teksty, poprawnie stosując poznane struktury gramatyczne;
samodzielnie przygotowuje i prezentuje wystąpienia na wybrany temat w języku chińskim, korzystając z różnych technik i narzędzi multimedialnych;
jest otwarty na współpracę z przedstawicielami społeczności wielokulturowych i międzynarodowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Projekt
Prezentacja multimedialna
Praca na zajęciach - zadania
Literatura
‒ Du Rong (ed.) 1995. Zhongji Hanyu Jiaocheng, I-II. Beijing: Peking University Press.
‒ Deng Yi (ed.) Hanyu Chuji Jiaocheng, II-III. Beijing: Peking University Press.
‒ Li Yimin 1997. Guoji Shangye Hanyu, I-II. Beijing: Beijing Yuyan Wenhua Daxue Chubanshe.
‒ Li Dejin, Cheng Meizhen 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: