Proseminarium literaturoznawcze 09-PLWL-ZL44
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych; Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD; Główne linie rozwoju literatury w RFN; Literatura NRD; Powojenna literatura austriacka; Niemieckojęzyczna literatura szwajcarska; Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD); Literatura wobec zjednoczenia Niemiec; Literatura wobec wyzwań społeczeństwa wielokulturowego w państwach niemieckiego obszaru językowego
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień powojennej literatury niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej; analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich; formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich; wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych); przygotowuje wystąpienie ustne w języku niemieckim dotyczące wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po roku 1945; przygotowuje pracę pisemną w języku niemieckim dotyczącą wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej po roku 1945, zachowując właściwą strukturę i argumentację; przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa; wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Ocena aktywności studenta w dyskusji; opcjonalnie test z lektur; Ocena umiejętności językowych studenta w zakresie literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze oraz wypowiadania się o tych dziedzinach w języku niemieckim w sposób adekwatny do sytuacji komunikacyjnej i tematu w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych w trakcie zajęć oraz na egzaminie ustnym (losowanie tematów) lub pisemnym; Ocena referatu (kryteria: samodzielność, właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa); Ocena pisemnej pracy zaliczeniowej (do wyboru prowadzącego: praca semestralna na wybrany temat zaproponowany przez studenta bądź wykładowcę lub kolokwium) kryteria: zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, umiejętne przytaczania cudzych opinii, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa.
Literatura
Literatura prymarna:
„Kanon lektur” (część 4) dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Materiały dydaktyczne”).
Szczegółowy plan zajęć wraz z listą lektur student otrzymuje na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura sekundarna:
E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartslite-ratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt am Main 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: