Proseminarium licencjackie językoznawcze 09-PLJ-5LF-11
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę przygotowania/redakcji pracy licencjackiej językoznawczej. Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: cel oraz przedmiot badań językoznawczych, metodologia badań, podstawowy aparat pojęciowy, kryteria doboru materiału do badań, korpusy językowe, typy tekstów, a także zagadnienia związane z techniką pisania pracy (lista bibliograficzna, przypisy, cytowania, wprowadzanie przykładów).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ umie określić cel i zakres badań językoznawczych oraz zna najważniejsze i zarazem aktualne podejścia stosowane w lingwistyce; wiąże aparat pojęciowy z konkretną metodologią
2/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w przyszłej pracy licencjackiej w zakresie językoznawstwa francuskiego lub językoznawstwa porównawczego francusko-polskiego
3/ na podstawie zdobytej wiedzy potrafi samodzielnie wyszukać odpowiedni korpus w celu dokonania obserwacji zjawisk językowych
4/ posiada umiejętność zdobywania fachowej literatury oraz dokonywania właściwego wyboru z istniejących źródeł
Kryteria oceniania
Szczegółowe wymagania do zaliczenia - semestr zimowy 2021/2022
Po zakończeniu kursu, student:
- potrafi scharakteryzować gatunek dyskursu – „artykuł naukowy”
- potrafi wskazać w artykule naukowym terminy językoznawcze i określić z jakiej gałęzi językoznawstwa pochodzą.
- potrafi wyszczególnić części struktury tekstu naukowego językoznawczego.
- potrafi odnaleźć i skategoryzować konektory logiczne zapewniające spójność tekstu specjalistycznego – przygotowuje listę wyrażeń samodzielnie uporządkowaną jako narzędzie pomocnicze do redakcji pracy licencjackiej.
Ocenie podlegają:
- aktywny udział studenta w konwersatorium (obecność jest obowiązkowa);
- opracowanie propozycji dwuczłonowego tematu pracy licencjackiej zgodnego ze wzorcem omawianym na zajęciach (na ocenę);
- opracowanie zarysu podziału treści pracy licencjackiej, z wyszczególnieniem głównych części: 1) wstępu wprowadzającego w tematykę i metodologię pracy, z hipotezą badawczą, 2) analizą teoretyczną, 3) analizą praktyczną, 4) wnioskami końcowymi, 5) bibliografią (na ocenę);
- opracowanie krótkiej listy bibliograficznej obejmującej artykuły, książki, rozdziały z tomów zbiorowych i słowniki, związanej z planowaną pracą licencjacką (na ocenę);
- praca zaliczeniowa według pytań zaczerpniętych z "Guide pour la rédaction d’un travail universitaire" na ostatnich zajęciach (na ocenę).
Literatura
Ogólne - językoznawstwo romańskie:
1/ Arrivé, M., Gadet, F., Galmiche, M., 1986, La grammaire d'aujourd'hui, Flammarion.
2/ Dubois, J. et autres, 1994, Dictionnaire de Linguistique et des Sciences du Langage, Larousse.
3/ Charaudeau, P., Mainguenaud, D., 2002, Dictionnaire d’analyse du discours, Seuil, Paris.
4/ K. Polański (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław - Warszawa - Kraków, 1995.
A także: podstawowe opracowania z językoznawstwa oraz rozproszone w literaturze artykuły naukowe, wskazywane systematycznie przez prowadzącego stosownie do omawianej metodologii.
W semestrze zimowym 2021/2022 (dr E. Pirogowska):
1/ Guide pour la rédaction d’un travail universitaire de 1er , 2e , 3e cycles. 2020. HEC Montreal. URL: https://www.hec.ca/cfla/francais/document/guide-redaction-travail-cycles.pdf
2/ Martinet A. 2015. Éléments de linguistique générale, Armand Colin. (fragment książki o podstawach badań językoznawczych).
3/ Dutka-Mańkowska A. 2003. « Traduire l’expression soi-disant en polonais … ». Studia Romanica Posnaniensia XXX – klasyczna konstrukcja artykułu naukowego- językoznawczego, z cytowaniami, odniesieniami bibliograficznymi
4/ Koselak A. 2007. « Sources et traditions polonaises en linguistique cognitive » Corela HS-6 URL : http://journals.openedition.org/corela/1494 DOI:10.4000/corela.1494
5/ Wiśniewski W. P. 2018. L’application des rectifications orthographiques proposées par la réforme de 1990 dans la presse électronique. Analyse des occurrences de l’accent circonflexe dans L’Équipe. UAM Poznań. (wzorcowa praca licencjacka)
6/ Studia Romanica Posnaniensia 44/3. 2017. Introduction. (klasyczna konstrukcja artykułu naukowego – językoznawczego, z odniesieniami bibliograficznymi, bibliografią zbiorczą)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: