Proseminarium licencjackie dydaktyczne 09-PLD-5LF-11
Cele i forma pracy dyplomowej.
Specyfika pisemnego dyskursu akademickiego na przykładzie glottodydaktyki.
Umiejętność czytania tekstów naukowych; zasady budowania bibliografii naukowej.
Glottodydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa
Interdyscyplinarny wymiar glottodydaktyki.
Metodologia badań jakościowych i ilościowych w dydaktyce j. obcych.
Postawa autonomiczna ucznia w procesie nauczania/uczenia się jako przedmiot badań w glottodydaktyce.
Pojęcie kompetencji komunikacyjnej jako przedmiotu badań w glottodydaktyce.
Rozwijanie kompetencji interkulturowej jako cel nauczania/uczenia się j. obcego.
Przygotowywanie projektu badawczego w ramach pracy dyplomowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
wymienia i objaśnia cele pracy dyplomowej
wymienia kryteria oceny (dotyczące formalnej strony rekcji oraz wartości merytorycznej pracy) stosowane przez promotora i recenzenta
prawidłowo rozpoznaje wyznaczniki decydujące o glottodydaktycznym charakterze pracy
zna formalną strukturę projektu badawczego i potrafi ją dostosować do zadania badawczego (dobierając odpowiedni typ analizy)
potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie, którego celem jest ucelowiona analiza materiału zgodna z wcześniej ustalonymi kryteriami
przestrzega zasad etyki podczas formułowania projektu badawczego oraz redakcji (pracuje samodzielnie, poprawnie stosuje reguły cytowania)
stosuje formalne wyznaczniki dyskursu naukowego
postrzega i objaśnia różnice w celach metodologii ilościowej i jakościowej
definiuje i objaśnia podstawowe techniki badań stosowane w metodologii jakościowej i podstawowe narzędzia właściwe dla obu podejść
wymienia i charakteryzuje podstawowe obszary badawcze dydaktyki j. obcych oraz kluczowe zagadnienia, którymi zajmuje się dydaktyka j. obcych
Kryteria oceniania
Raport
Prezentacja multimedialna
Projekt pracy dyplomowej
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Banchet, Ph. 1998. Introduction à la complexité de l’enseignement du français langue étrangère. Louvain-la-Neuve : Peeters
Berthiaume, B. & N. Rege Colet (red.). 2013. La pédagogie de l’enseignement supérieur : repères théoriques et applications pratiques. Tome 1 : Enseigner au supérieur. Peter Lang : Berne.
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN
Kelly, M. & M. Grenfell. 2006. Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy- zarys treści kształcenia. Warszawa 2006: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Komorowska H. i D. Obidniak D. 2001, Rozwój zawodowy nauczyciela języka obcego. Stopień po stopniu. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN
Komorowska, H. (red) 2007. Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej « Academica ».
Kurcz, I. 2000. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
Nissen, E., Poyet, F. i Soubrié, T. (red.) 2008. Interagir pour apprendre en ligne. Grenoble : PUG.
Pilch, T. et T. Bauman. 2001. Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wilczyńska, W. & A. Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce – wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Wilczyńska, W. (red.). 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Wilczyńska, W. 2005. Introduction à la didactique du français langue étrangère. Flair: Kraków.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: