Proseminarium literaturoznawcze 09-PL-5LR-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Metody badań literackich a metodologia badań w naukach humanistycznych
2/ Metody badań literackich. Tradycja i współczesność
3/ Formalizm i zwrot językowy
4/ Strukturalizm i poststrukturalizm
5/ Psychoanalityczne ujęcie języka i literatury
6/ Psychoanalityczne interpretacje literatury
7/ Hermeneutyka filozoficzna i literacka
8/ Krytyka feministyczna
9/ Kulturowa teoria literatury
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ definiuje podstawowe terminy z zakresu metodologii badań literackich
2/ rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich
3/ podsumowuje współczesną debatę o literaturze w obrębie humanistyki i kultury
4/ poddaje krytycznej refleksji wybory metodologiczne zastosowane do opisu i interpretacji dzieł literackich
5/ stosuje terminologię literaturoznawczą w mówieniu o literaturze
6/ porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy, interpretacji i krytyki tekstu literackiego
7/ wykorzystuje wiedzę metodologiczną we własnej praktyce analitycznej i interpretacyjnej
8/ uczestniczy świadomie i krytycznie w debacie o literaturze
9/ wykazuje świadomość złożonego charakteru praktyk kulturowych, z uwzględnieniem problematyki etycznej
10/ korzysta z umiejętnie dobranych źródeł bibliograficznych
Kryteria oceniania
-Kolokwium pisemne
-Kolokwium ustne
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Głowiński M. et al., Słownik terminów literackich, Ossolineum, .W-wa 1988
2/ Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Znak, Kraków 2006
3/ Dybel P., Granice rozumienia i interpretacji, Universitas, Kraków 2004
4/ Dybel P., Zagadka »drugiej płci«. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie
i w feminizmie. Universitas, Kraków, 2006
5/ J. Kristeva, Le génie feminin. Colette, Paris, 2002
6/ Mitosek Z., Teorie badań literackich, PWN, W-wa 1995
7/ Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka, W-wa 1998
8/ Compagnon A, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, słowo/obraz terytoria,
Gdańsk 2010
9/ Ricoeur P., Czas i opowieść, PIW, Kraków 2008
10/ Călinescu M., Cinci feţe ale modernităţii, Polirom, Iaşi-Bucureşti 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: