Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej 09-PKWNwm-DU-22
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.
Opis treści kształcenia:
1. Definicje komunikacji
2. Funkcje komunikacji
3. Typy komunikacji
4. Modele komunikacji
5. Język jako system komunikacji
6. Teorie produkcji, percepcji i przetwarzania
7. Język i znaczenie
8. Użycie językowe
9. Umiejętności komunikacyjne z wiązane z komunikacją werbalną
10. Umiejętności komunikacyjne z wiązane z komunikacją niewerbalną
11. Zasady ulepszania umiejętności werbalnych i niewerbalnych komunikatorów
12. Komunikacja i płeć
13. Podstawowe zasady retoryki
14. Przeszkody w komunikacji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją werbalna i niewerbalną w obrębie językoznawstwa i komunikologii w kontekście tworzenia wizerunku
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Wykład, lektura indywidualna, konsultacje.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
Egzamin ustny lub pisemny.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Definicja komunikacji werbalnej.
- Definicja komunikacji niewerbalnej.
- Omówienie wybranych teorii i modeli komunikacji.
- Rola komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu wizerunku.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość stanu badań w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość stanu badań w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
3,5 – zadowalająca znajomość stanu badań w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie ważności komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikacji
3,0 – zadowalająca znajomość stanu badań w zakresie jak wyżej
2,0 – niezadowalająca znajomość stanu badań w zakresie jak wyżej.
Literatura
Armstrong, D.F., Stokoe, W. i S. Wilcox. 1995. Gesture and the nature of language. Cambridge: Cambridge University Press.
Cole, P. i J. Morgan. (red.). Speech acts. New York: Academic Press.
DeVito, J. 1989. The nonverbal communication workbook. Waveland Press.
DeVito, J. 2003. Human communication: the basic course. London: Longman.
Ekman, P. i E. Rosenberg. (red. ). 1998. What the face reveals. Oxford: Oxford University Press.
Feldman, R. I B. Rimé. (red.). 1991. Fundamentals of nonverbal behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
Kendon, A. (red.). 1994. Gesture and understanding in social interaction. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Knapp, M.L. I G.R. Miller. (red.). 1993. 2nd ed. Handbook of interpersonal communication. Thousand Oaks: Sage Publications.
Ludlow, R. i F. Panton. 1992. The essence of effective communication. New York: Prentice Hall.
McNeil, D. 1985. “So you think gestures are nonverbal?”. Psychological Bulletin 92. 350-371.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: