Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego 09-PKNOJ-ILS-22
Opis treści kształcenia
Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii
Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze Austrii
Pamięć kulturowa z zakresu muzyki
Pamięć kulturowa z zakresu ikonografii (obrazy i zdjęcia kluczowe, filmy kluczowe i kultowe)
Pamięć kulturowa z zakresu literatury (literackie teksty kluczowe, szczególnie z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, wybrane teksty liryczne, cytaty, zwroty literackie w języku niemieckim potocznym)
Pamięć kulturowa w życiu codziennym wybranych grup społecznych (szczególnie z zakresu sportu, kulinariów oraz mass mediów)
Wybrane metody prezentacji „miejsc pamięci” dla różnych grup odbiorców
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wskazać przykłady działania pamięci kulturowej w odniesieniu do krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich genezy i obecne znaczenie
Rozumieć podstawowe różnice i podobieństwa z zakresu pamięci kulturowej poszczególnych grup społecznych w krajach niemieckojęzycznych (szczególnie pod względem terytorialnym,pokoleniowym)
Opisać na podstawie wybranych przykładów relacje pomiędzy językiem, treściami kulturowymi oraz ich formą medialną
Samodzielnie dostrzegać, opisać i porównać zagadnienia kulturowe oraz oceniać ich wpływ na komunikację interkulturową (szczególnie na tle polsko-niemieckojęzycznym)
Samodzielnie prezentować i przekazać złożone zagadnienia kulturowe w języku polskim i obcym dla różnych grup odbiorców
Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny zagadnień kulturowych w Polsce oraz w krajach niemieckojęzycznych
Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych
Współpracować w grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Zaliczanie testu wiadomości (60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna)
Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć)
Kryteria oceny projektu / prezentacji studenckiej (szczegóły w materiałach dla studentów)
Aktywność na zajęciach
Literatura
Zalecana literatura
Badstübner-Kizik, Camilla (2011): „Kulturelles Gedächtnis und Erinnerungsorte als Grundlage für interkulturelle Schlüsselkompetenzen?“, in: Aktuelle Probleme der Angewandten Linguistik. Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren, hrsg. v. S. Adamczak-Krysztofowicz u.a., Poznań 2011 (= Język Kultura Komunikacja 12), S. 175-193
Brix, Emil / Bruckmüller, Ernst / Stekl Hannes (red.) (2003-2006): Memoria Austriae, tomy 1-3, München (Oldenbourg)
Kreis, Georg (2010): Schweizer Erinnerungsorte. Aus dem Speicher der Swissness, Zürich (Verlag Neue Züricher Zeitung)
Schmidt, Sabine / Schmidt, Karin (red.) (2007): Erinnerungsorte. Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Berlin (Cornelsen)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: