Pamięć kulturowa niemieckiego obszaru językowego 09-PKNOJ-ILS-12
Opis treści kształcenia
Koncepcja „pamięci kulturowej” i „miejsc pamięci”
Wybrane różnorodne przykłady pamięci kulturowej Polaków / Polski / różnych grup społeczeństwa polskojęzycznego, ich geneza i aktualność
Wybrane przykłady pamięci kulturowej na obszarze niemieckojęzycznym z okresu XVI i XVII wieku
Wybrane przykłady pamięci kulturowej na obszarze niemieckojęzycznym z okresu XVIII i XIX wieku
Wybrane przykłady pamięci kulturowej na obszarze niemieckojęzycznym z okresu XX wieku (do roku 1945)
Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze zachodnioniemieckim (była RFN)
Pamięć kulturowa wybranych grup społecznych na obszarze wschodnioniemieckim (była NRD)
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Rozumieć podstawy teorii pamięci kulturowej oraz miejsc pamięci
Wskazać wybrane przykłady pamięci kulturowej dla obszaru Polski oraz dla krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich genezy i obecne znaczenie
Opisać wybrane relacje pomiędzy pamięcią kulturową oraz komunikacją interkulturową
W miarę samodzielnie dostrzegać, opisać i porównać zagadnienia kulturowe oraz oceniać ich wpływ na komunikację interkulturową (szczególnie na tle polsko-niemieckojęzycznym)
Samodzielnie prezentować i przekazać wybrane zagadnienia kulturowe w języku polskim i obcym dla różnych grup odbiorców
Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny zagadnień kulturowych w Polsce oraz w krajach niemieckojęzycznych
Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych
Współpracować w grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Zaliczanie testu wiadomości (60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna)
Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć)
Kryteria oceny projektu / prezentacji studenckiej (szczegóły w materiałach dla studentów)
Aktywność na zajęciach
Literatura
Zalecana literatura
Assmann, Aleida (1999/2003): Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München (C.H. Beck)
ASSMANN, JAN (1988): Kollektives Gedächtnis und kulturelle Identität. In: JAN ASSMANN / TONOI HÖLSCHER (Hrsg.) (1988), Kultur und Gedächtnis. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 9-19
François, Etienne / Schulze, Hagen (red.) (2003): Deutsche Erinnerungsorte, tomy 1-3, München (C.H. Beck) / Bonn 2005 (Bundeszentrale für Politische Bildung Bonn) wybór
Hahn, Hans Henning / Traba, Robert (red.) (2012): Polsko-niemieckie miejsca pamięci. Paralele, Kraków (Scholar) / Deutsch-Polnische Erinnerungsorte. Parallelen, Paderborn u.a. (Ferdinand Schöningh)
Kobylińska, Ewa / Lawaty, Andreas / Stephan, Rüdiger (Hrsg.): Deutsche und Polen. 100 Schlüsselbegriffe, München/Zürich 1992 („Polacy i Niemcy. 100 kluczowych pojęć“, Warszawa 1996)
Lawaty, Andreas / Orłowski, Hubert (Hrsg.) (2003): Deutsche und Polen. Geschichte, Kultur, Politik, München („Polacy i Niemcy. Historia - kultura – polityka”, Poznań 2003)
Sabrow, Martin (red.) (2009): Erinnerungsorte der DDR, München (C.H.Beck) / Bonn 2010 (Bundeszentrale für Politische Bildung)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: