Podstawy komunikacji międzykulturowej 09-PKMk-11
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.
Opis treści kształcenia:
1. Pojęcie komunikacji międzykulturowej
2. Rodzaje komunikacji międzykulturowej (wewnątrz kulturowa, pomiędzy kulturowa, poprzez kulturowa, międzynarodowa)
3. Modele komunikacji międzykulturowej
4. Zasady ulepszania umiejętności werbalnych i niewerbalnych komunikatorów w kontekście komunikacji międzykulturowej
5. Przeszkody w komunikacji międzykulturowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą zasad, modeli i procesów komunikacji międzykulturowej
- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją międzykulturową w obrębie językoznawstwa i komunikologii
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji międzykulturowej.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Wykład, lektura indywidualna, konsultacje.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
Egzamin ustny lub pisemny.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Bariery w komunikowaniu międzykulturowym
- Rola komunikacji międzykulturowej w planowaniu językowym i polityce językowej
- Istota kontaktów międzyjęzykowych i międzykulturowych.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją międzykulturową
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją międzykulturową
3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją międzykulturową z uwzględnieniem wysokiej świadomości studenta odnośnie kontaktów międzyjęzykowych i międzykulturowych
3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją międzykulturową
2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją międzykulturową.
Literatura
Brislin, R. i T. Yoshida. 1994. Intercultural communication training: an introduction. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Buttjes, D. i M. Byram. (red.). 1991. Mediating languages and cultures: towards and intercultural theory of foreign language education. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
Byram, M. 1997. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
Kiesling, S.F. i C.B. Paulston. 2005. Intercultural discourse and communication. Oxford: Blackwell.
Landis, D., J.M. Bennett i M.J. Bennett. (red.). 2003. Handbook of intercultural training. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Saga Publication.
Szczepaniak-Kozak, A. i M. Sambor. 2008. Basic concepts in intercultural studies. Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im Stanisława Staszica w Pile.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: