Podstawy komunikacji masowej 09-PKMawm-DU-11
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.
Opis treści kształcenia:
1. Definicje komunikacji masowej
2. Funkcje komunikacji masowej
3. Typy komunikacji masowej (reklama, promocja, propaganda, prasa, radio, telewizja, internet, kino)
4. Formy użycia językowego w komunikacji masowej
5. Umiejętności komunikacyjne z wiązane z komunikacją masową
6. Zasady ulepszania umiejętności werbalnych i niewerbalnych w komunikacji masowej
7. Zasady retoryki stosowane w komunikacji masowej
8. Przeszkody w komunikacji masowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji masowej
- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją masową w obrębie językoznawstwa i komunikologii
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji masowej.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Wykład, lektura indywidualna, konsultacje.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
Egzamin ustny lub pisemny.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Pojęcie komunikacji masowej
- Rodzaje komunikacji masowej
- Komunikacja masowa i procesy globalizacyjne.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość zakresu badań nad komunikacją masową
3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie znaczenia komunikacji masowej w dzisiejszym świecie
3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową
2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań nad komunikacją masową.
Literatura
Cianciara, J. i B. Uścińska. 1999. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Dobek-Ostrowska, B. (red.). 1998. Współczesne systemy komunikowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dobek-Ostrowska, B. 2002. Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Goban-Klas, T. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wood, J.T. 1997. Communication theories in action: an introduction. Belmont, CA: Wadsworth.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: