Problemy komunikacji językowej. Zaburzenia w komunikacji 09-PKJ-ZU-ROM-44
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia
Prezentacja prowadzącego oraz podsumowanie wiedzy i doświadczeń studentów, prezentacje studentów na wybrane tematy.
Prezentacja prowadzącego oraz dyskusja nt. przeczytanych tekstów.
Prezentacja prowadzącego propozycji pracy z uczniami z różnymi deficytami językowymi na lekcji języka obcego.
Studenci przedstawiają ustnie na zajęciach przeczytane uprzednio artykuły, rozdziały książek, poradniki i materiały dostępne w sieci (strony projektów dydaktyczno-naukowych) odnosząc pozyskane informacje do sytuacji w klasie językowej.
Analiza (praca w parach lub grupach trzyosobowych) przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych nt wybranego typu zaburzeń językowo-komunikacyjnych możliwych w poddania działaniom remediacyjnym w poprzez nauczanie języka obcego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- wie na czym polega komunikacja językowa i dokonuje krytyki poszczególnych modeli komunikacji w odniesieniu do podejść nauczania/uczenia się języka ojczystego i jezyków obcych;
- rozumie i używa adekwatnej nomenklatury (dyskurs, interakcja, interjęzyk, kompetencja komunikacyjna, kompetencje językowe, wartości dodane w nauce języka, przenikanie się języków, typologie błędów językowych, itd.) i wykazuje się umiejętnością ich stosowania na gruncie badań dydaktycznych i praktyki nauczania;
- rozpoznaje cechy zaburzeń językowych oraz potrafi zaproponować rozwiązania dydaktyczne w oparciu o literaturę przedmiotu i znajomość terapeutycznych aspektów nauczania języków obcych;
- prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym z dziedziny ortopedagogiki, nauk o komunikacji i dydaktyki językowej;
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach,
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach - umiejętność komunikacji i pracy w grupie,
- wykonywanie zadań domowych,
- regularny kontakt z prowadzącym (konsultacje bezpośrednie i mailowe)
Problemy komunikacji językowej: zaburzenia w komunikacji – egz. ustny.
Literatura
Czaplewska, E. (red.) 2018. Logopedia międzykulturowa. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Karpińska-Szaj K. Domagała-Zysk E. 2011. Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Metodyka nauczania języków obcych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karpińska-Szaj, K. (red.) 2011. Neofilolog (Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego), (red.) nr 36 Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych.
Karpińska-Szaj, K. 2013. Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Castellotti, V. 2001. La langue maternelle en classe de langue étrangère. Paris: Clé International.
Gaonac’h, D. 2006. L’apprentissage précoce d’une langue étrangère. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette Education.
Komorowska, H. 2011. (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: