Psychologia języka i komunikacji 09-PJKaj-ILS-11
W trakcie wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
Psychologia języka i komunikacji i jej związki z dyscyplinami pokrewnymi
Percepcja i produkcja mowy
Procesy akwizycji języka pierwszego
Różnice indywidualne w procesie akwizycji języka drugiego i obcego
Bilingwalizm
Dyskurs, tekst i interakcja w ujęciu psycholingwistycznym i socjolingwistycznym – wprowadzenie, teorie komunikacji z perspektywy psychologii języka
Analiza zdarzeń komunikacyjnych z perspektywy psychologii języka i komunikacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii języka i komunikacji oraz rozumie charakter jej powiązań z dyscyplinami pokrewnymi.
Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii języka i komunikacji oraz psycholingwistyki.
Posiada ogólną wiedzę na temat wybranych teorii i modeli psychologicznych, psycholingwistycznych i socjolingwistycznych, istotnych w perspektywie przedmiotu kształcenia.
Rozumie specyfikę przedmiotu określanego jako psychologia języka i komunikacji oraz jego rolę w kształceniu neofilologicznym.
Rozumie istotę interdyscyplinarności przedmiotu określanego jako psychologia języka i komunikacji.
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do samodzielnej interpretacji literatury przedmiotu.
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i krytycznej oceny zdarzeń komunikacyjnych.
Potrafi odnieść wiedzę z zakresu psychologii języka i komunikacji do własnych specyficznych doświadczeń związanych z procesami komunikacji językowej.
Kryteria oceniania
test
kolokwium ustne
raport
egzamin pisemny
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena formująca: a) przygotowanie do zajęć, b) znajomość wyznaczonej literatury, c) umiejętność krytycznego stosowania analizy i interpretacji obserwowanych zjawisk d) test semestralny
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76-84%
dst+ 68-75%
dst 60-67%
ndst 0-59%
Literatura
Carol, D. 2008. Psychology of language. Belmont: Thomson.
Cook, G. 1999. Discourse. Oxford: Oxford University Press.
DeKeyser, R. M. (red.). 2007. Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Doughty, C. J. i Long, M. H. (red.). 2005. The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell.
Dӧrneyi, Z. 2012. The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Harley, T. A. The Psychology of Language: from data to theory. New York: Psychology Press.
Kurcz, I. 2000. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lightbown, P. i Spada, N. 2001. How Languages are learned. Oxford: Oxford University Press
Pinker, S. 1994. The Language Instinct. Penguin Books
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: