Pedagogika ogólna 09-PEO-ILS-11
Opis treści kształcenia:
Ideały wychowawcze i ich zmienność na przestrzeni dziejów.
Geneza nauki. Nauka a inne formy ludzkiego doświadczenia. Społeczno- kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej. Style myślenia pedagogicznego. Główne systemy pedagogiczne.
Proces wychowania- struktura, funkcje, dynamika. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Podstawowe środowiska wychowawcze. Style wychowania.
Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Diagnoza nauczycielska. Konstruowanie szkolnych i klasowych programów profilaktycznych. Postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wzór osobowy, postawa, powinności i rozwój profesjonalny nauczyciela. Wiedza potoczna a wiedza pedagogiczna .Etyka nauczycielska. Uczenie się przez całe życie. Wypalenie zawodowe.
Środowisko społeczne klasy i szkoły. Ukryte programy. Postawy nauczycieli i uczniów. Plan pracy wychowawczej. Umiejętności wychowawcze.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna współczesne teorie dot. wychowania, uczenia się i nauczania, oraz różnorodne uwarunkowanie tych procesów.
Objaśnia genezę i strukturę wiedzy pedagogicznej oraz zależność pedagogiki od innych dziedzin wiedzy.
Rozróżnia wychowanie i rozwój, a także podmioty i środowiska wychowawcze.
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz kierowania procesami edukacyjnymi.
Ma świadomość wielowymiarowej odpowiedzialności związanej z pełnieniem roli nauczyciela.
Zna zadania szkoły jako instytucji wychowawczej.
Literatura
Janowski, A., (2004), Pedagogika praktyczna, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2003), Pedagogika, t. 1-2, Warszawa: PWN.
Strelau, J.(red), (2000), Psychologia, t. 3 Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: