Padagogika na danym etapie edukacyjnym 09-PENDEE-ILS-11
Opis treści kształcenia:
Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka.
Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Tworzenie klimatu wychowawczego. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca, rozwiązywanie konfliktów.
Pojęcie, składniki, diagnozowanie dojrzałości szkolnej. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole. Samodzielność. Uspołecznienie i pozycja dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty.
Adaptacja do zmiennej rzeczywistości szkolnej. Wybory edukacyjne. Motywacja i aspiracje.
Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa-dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna cele, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Ma wiedzę o zasadach pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela na II etapie edukacyjnym.
Potrafi zanalizować dojrzałość szkolną.
Identyfikuje progi edukacyjne.
Ma świadomość zadań związanych z bezpieczeństwem dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem.
Literatura
Kwieciński, Z., Śliwerski, B.,(2004), Pedagogika, t. 1-2, Warszawa: PWN.
Fontana, D., (1998) Psychologia dla nauczycieli,Poznań: Zysk i S-ka.
Janowski, A., (2004), Pedagogika praktyczna, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: