Pedagogika 09-PE-ILS-11
Opis treści kształcenia
Ideały wychowawcze i ich zmienność na przestrzeni dziejów
Geneza nauki. Nauka a inne formy ludzkiego doświadczenia. Społeczno- kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej. Style myślenia pedagogicznego. Główne systemy pedagogiczne.
Proces wychowania- struktura, funkcje, dynamika. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Podstawowe środowiska wychowawcze. Style wychowania. Edukacja zdrowotna. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Diagnoza nauczycielska. Konstruowanie szkolnych i klasowych programów profilaktycznych. Postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wzór osobowy, postawa, powinności i rozwój profesjonalny nauczyciela. Wiedza potoczna a wiedza pedagogiczna .Etyka nauczycielska. Uczenie się przez całe życie. Wypalenie zawodowe.
Srodowisko społeczne klasy i szkoły. Ukryte programy. Postawy nauczycieli i uczniów. Plan pracy wychowawczej. Umiejętności wychowawcze. Progi edukacyjne.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Ma pogłębioną wiedzę nt. wychowania, uczenia się i nauczania, oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
Objaśnia genezę i strukturę wiedzy pedagogicznej oraz zależność pedagogiki od innych dziedzin wiedzy.
Za specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym.
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz kierowania procesami edukacyjnymi
Ma świadomość wielowymiarowej odpowiedzialności związanej z pełnieniem roli nauczyciela
Rozumie zadania szkoły jako instytucji wychowawczej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura :Janowski, A.,(2004), Pedagogika praktyczna, Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kwieciński Z>, Śliwerski B.,(2003), Pedagogika, t. 1-2, Warszawa: PWN. Strelau, J.(red),(2000), Psychologia, t. 3 Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: