Przedmiot do wyboru 09-PDW-11
Pojęciowy kontekst okresu „srebrnego wieku”: istota określeń „złoty”, „srebrny” i „ołowiany” wiek kultury rosyjskiej.
Motywy i wątki w twórczości poetyckiej; przełomowe rozwiązania formalne w modernistycznej poezji, dramaturgii, muzyce i sztuce wizualnej.
Sylwetki twórcze charyzmatycznych postaci myślicieli i artystów tamtych czasów.
Osobowości twórcze niedocenione przez krytykę rodzimą i światową (m. in. M. Szkapska, Z. Gippius, S. Parnok).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla charakteryzowania nowatorskich prądów w rosyjskiej kulturze duchowej przełomu XIX i XX wieku
rozpoznaje zjawiska kształtujące oblicze estetyki „srebrnego wieku”
zna i potrafi podsumować osiągnięcia czołowych przedstawicieli oraz zapomnianych twórców literatury i sztuki modernistycznej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- kolokwium zaliczeniowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Istorija russkoj literatury: ХХ vek. Serebrianyj vek, red. Ž. Niv, I. Serman, V. Strada, Е. Etkind, Мoskva 1995.
2. I. Bikkułowa, Przełom wieku XIX i XX – „srebrny wiek” kultury rosyjskiej, „Wschodni rocznik humanistyczny” 2008, t. V.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: