Podstawy dydaktyki ogólnej 09-PDO-ILS-11
Opis treści kształcenia:
Sformułowanie definicji dydaktyki ogólnej
Dydaktyki ogólna a inne dyscypliny związane z nauczaniem (np. językoznawstwo, psychologia języka, nauka o wychowaniu)
Krytyczny przegląd istniejących metod nauczania
Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów lekcji
Dobór treści nauczania
Metoda – strategia – technika nauczania
Pojęcie świadomości językowej i samokontroli językowej
Komunikacja na zajęciach z języka obcego
Rola nauczyciela języka obcego i uczniów
Nauczanie sprawności językowych
Formy współpracy społecznej na zajęciach języka obcego
Problematyka błędu w uczeniu się języków obcych
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma podstawową wiedzę nt. dydaktyki języków obcych, także w relacji do innych nauk, głównie humanistycznych,
zna treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu dydaktyki języków obcych
potrafi wskazać powiązania pomiędzy ogólną dydaktyką języków obcych a innymi dyscyplinami wiedzy, np. pedagogiki i psychologii
umie samodzielnie korzystać z wiedzy za pomocą leksykonów oraz nowych mediów
umie korzystać z wiedzy specjalistycznej do formułowania i uzasadniania problemów badawczych
potrafi merytorycznie i specjalistycznie argumentować i wyciągać wnioski wobec poglądów z innych źródeł bibliografii specjalistycznej
potrafi właściwie zanalizować przyczyny błędów językowych podczas uczenia się języków obcych
potrafi wykazywać otwartość i tolerancję komunikacyjną na różnorodność multikulturową w nauczaniu języka obcego
ma świadomość posiadanej wiedzy specjalistycznej (stale aktualizowanej) odnośnie nauczania języków obcych oraz umiejętności jej wykorzystania
ma świadomość determinacji możliwości i ograniczeń np. wiekowych w nauczaniu języków obcych
zna metody nauczania języków obcych i organizacji zajęć
Kryteria oceniania
Na zaliczeniu z oceną będzie sprawdzana wiedza z wykładów, poszerzona o pracę własną i własne przemyślenia w oparciu o podaną literaturę oraz przygotowanie do zajęć.
Literatura
Bausch, Christ, Krumm (Hg.) 2003. Handbuch FSU. Tübingen.
Heyd, G., 1991. Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch DaF. Frankfurt am Main.
Knapp, K. (Hg.) 2007. Angewandte Linguistik. Tübingen: Francke.
Komorowska, H. 1987. Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego. Warszawa WSiP.
Komorowska, H. 1999. Metodyka nauczania języków obcych. WSiP.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Czasopisma:
Glottodidactica
Lingwistyka Stosowana
Deutsch als Fremdsprache
Neofilolog
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: