Praktyka dydaktyczna język niemiecki 09-PDJN-ILS-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły;
- rola nauczyciela w procesie dydaktycznym;
- rola ucznia w procesie uczenia;
- projektowanie działań dydaktycznych;
- realizacja działań dydaktycznych;
- ewaluacja pracy nauczyciela.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, w której odbywana była praktyka;
- zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły, w której odbywana była praktyka;
- zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole, w której odbywana była praktyka;
- potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych;
- potrafi aktywnie obserwować metody i formy pracy stosowane przez nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), wykorzystywane przez niego pomoce dydaktyczne, sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
- potrafi – posługując się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki i metodyki oraz efektywnie dobierając i wykorzystując dostępne materiały, technologie, środki i metody pracy – zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) serię lekcji języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII);
- potrafi analizować, przy pomocy nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) oraz koordynatora praktyk na terenie ILS, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk z języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII); potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować, wdrażać innowacyjne działania i projektować plan własnego rozwoju zawodowego;
- jest gotów do skutecznego współdziałania z nauczycielem (opiekunem praktyk na terenie szkoły) i innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Kryteria oceniania
Praktyka jest realizowana według regulaminu dostępnego na stronach ILS. Student otrzymuje zaliczenie praktyk dydaktycznych na podstawie prawidłowego przygotowania i złożenia w terminie do 31 marca teczki, która obejmuje:
- dokumenty finansowe (umowy, rachunki, oświadczenie, załącznik nr 1 do umowy zlecenia) lub rezygnację z wynagrodzenia za praktyki przez nauczyciela - opiekuna praktyk na terenie szkoły;
- 15 arkuszy obserwacyjnych;
- 8 skróconych konspektów przeprowadzanych lekcji (cele, temat + przebieg lekcji - ok. 1 strona A4; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76;
- 8 bardzo szczegółowych konspektów prowadzonych lekcji (temat, grupa, szczegółowe cele, przebieg lekcji wraz ze sformułowaniami poleceń, alternatywny plan + obowiązkowo wszystkie materiały używane na lekcji; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76;
- dzienniczek praktyk, w którym znajdują się:
▪ lista z tematami obserwowanych lekcji z języka niemieckiego podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły,
▪ lista z tematami przeprowadzonych samodzielnie przez studenta lekcji podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły,
▪ potwierdzenie odbycia praktyk przez dyrektora szkoły (pieczątka i podpis),
▪ krótka opinia nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły wraz z informacją o zaliczeniu praktyk;
- sprawozdanie z praktyk w języku niemieckim (2 strony A4, Times New Roman 12, Interlinia 1,5).
Dodatkowo przeprowadzana jest rozmowa ewaluacyjna z koordynatorem praktyk na terenie ILS na temat realizowanych w ramach praktyki dydaktycznej zadań.
Po spełnieniu powyższych warunków zaliczenie jest wpisywane do USOSa.
Literatura
‒ Wojtyś Ewelina Praktyki pedagogiczne i metodyczne nauczania języków obcych. Niezbędnik dla studenta/-tki odbywającego praktyki nauczania języka obcego, Lublin 2011;
‒ Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss, Poznań 2006;
‒ Andryańczyk Anna Program praktyk pedagogicznych [Dokument elektroniczny] : poradnik dla studentów - przyszłych nauczycieli języków obcych, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: