Podstawy doskonalenia językowego 09-PDJ-11
Po zakończeniu zajęć student zna podstawowe pojęcia: komunikacja interpersonalna, podmiotowość, indywidualny styl uczenia, zarządzanie pamięcią i uwagą, wrażliwość językowa, postawa twórcza, schemat poznawczy, schemat tekstowy, typy tekstu, typy dyskursu. Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować procesy poznawcze, określić indywidualne i społeczne czynniki wpływające na skuteczność i jakość budowania kompetencji obcojęzycznej. Ma świadomość wpływu zmiennych osobowych i społecznych na własny sposób uczenia się. Ma świadomość znaczenia osobistej odpowiedzialności za efekty uczenia się na przebieg i organizację procesów uczenia się, jest otwarty na współpracę z innymi podmiotami (nauczycielem, współuczniami, rodzimymi użytkownikami języka, itp.), wykorzystuje nadarzające się okazje uczenia się języka w komunikacji oraz sam je tworzy.
Literatura
Adam, J.M. 1997. Textes: types et prototypes. Paris: Nathan.
Arabski, J. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Wyd. Śląsk.
Chlewiński, Z. 1999. Umysł dynamiczna organizacja pojęć. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Wyd. Naukowe PWN.
Kurcz, I. 1995. Pamięć. Uczenie się. Język. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B., 2005. Trening twórczego myślenia. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., 2007. Psychologia poznawcza. Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Naukowe PWN.
Nęcki, Z., 1992. Język a komunikacja. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Pawlak, M. (red.). 2008. Autonomia w nauce języka obcego - co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Poznań-Kalisz-Konin: Wyd. WPA UAM w Kaliszu.
Robinson, P. (red.). 2001. Cognition and Second Language Instruction. Cambridge: UP.
Scharle, A i A. Szabó. 2000. Laerner autonomy. A guide to developing laerner responsibility. Cambridge: UP.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: