N Prawne aspekty zawodu nauczyciela - moduł 2.1 09-PAZN-DL11
Wykładnia terminów: odpowiedzialność prawna, system oświaty
Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością
Prawo oświatowe. Karta Nauczyciela
Zakres pojęcia opiekun w kontekście władzy rodzicielskiej oraz opieki cywilno – prawnej.
Porządki normatywne: normy prawne a normy moralne, reguły odpowiedzialności opartej na różnych porządkach normatywnych.
Rodzaje odpowiedzialności prawnej opiekuna: cywilna, karna, porządkowa, dyscyplinarna, merytoryczna.
Specyfika odpowiedzialności cywilnej: odpowiedzialność kontraktowa a deliktowa, źródła odpowiedzialności (z tytułu nadzoru, szkody wyrządzonej przez podopiecznych, szkody na osobie powierzonej opiece), konstrukcja odpowiedzialności za cudze czyny
Specyfika odpowiedzialności karnej: cecha powszechności, rodzaje przestępstw popełnianych przez opiekunów, analiza typów kwalifikowanych, rodzaje stosowanych środków (kary i szczególne środki karne)
Specyfika odpowiedzialności porządkowej: charakterystyka pracowniczego stosunku pracy, dyrektor jako pracodawca, ochrona pracownika, zakres obowiązków pracowniczych, zasady pociągania do odpowiedzialności, rodzaje kar początkowych
Specyfika odpowiedzialności dyscyplinarnej: przesłanki pociągania do odpowiedzialności (analiza obowiązków nauczyciela w świetle prawa oświatowego), rygoryzm postępowań dyscyplinarnych, konsekwencje pociągnięcia do odpowiedzialności.
Specyfika odpowiedzialności merytorycznej: kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczyciela, instytucja nadzoru pedagogicznego, kompetencje dyrektora, obowiązki nauczyciela
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna zakres odpowiedzialności prawnej osób pracujących w zawodzie nauczyciela
Zna prawo oświatowe
Zna podstawowe akty prawne regulujące problematykę praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością
Posiada umiejętność konstruktywnej analizy konkretnych sytuacji w celu zapobieżenia wypadkom na terenie szkoły oraz z udziałem osób poddanych pieczy
Kryteria oceniania
Analiza odpowiedzi na pytania; analiza wypowiedzi w dyskusji
Literatura
Akty prawne:
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948 r.
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 04 listopada 1950 r.
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 16 grudnia 1966 r.
Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
Ustawa z dnia 06 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka
Konstytucja Rzeczpospolitej polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 02 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu oceny pracy nauczyciela, trybu postepowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Literatura:
Bieniek G., Ciepla H., Dmowski S. (2011), Komentarz do kodeksu cywilnego. Warszawa
Gardocki L. (2010), Prawo Karne. Warszawa
Król A., Kuzior P., Łyszczarz M. (2009), Prawo oświatowe – komentarz do ustawy o systemie oświaty. Warszawa – Bielsko – Biała
Świątkowski A.M. (2010), Kodeks pracy. Warszawa
Wąsek A. Zabłocki R. (2010), Kodeks karny. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: