Psychologia 09-P-ILS-11
Opis treści kształcenia
Procesy psychiczne. Rola procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych w regulacji zachowania. Mowa, myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Psychologia różnic indywidualnych: osobowość i inteligencja.
Modele i teorie rozwoju. Rozwój i kształtowanie osobowości. Krystalizowanie się tożsamości Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna Kształtowanie się stylu życia. Dorosłość.
Autonomia i samodzielność. Znaczenie grupy rówieśniczej, konflikty okresu dorastania. Osoby znaczące, zmiana autorytetów, bunt okresu dorastania. Koleżeństwo, przyjaźń, miłość.
Zaburzenia zachowania. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty, wykluczenie.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną pozwalającą na rozumienie prawidłowości przebiegu podstawowych procesów psychicznych.
Jest przygotowany do samodzielnego studiowania literatury psychologicznej i aplikowania wiedzy teoretycznej do konkretnych problemów praktycznych.
Rozumie zakres pojęć norma i patologia. Zna podstawowe rodzaje zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania, oraz ich etiologię i formy terapii.
Rozumie cechy rozwoju człowieka w pełnym cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychicznym i społecznym.
Charakteryzuje prawidłowości rozwojowe okresu adolescencji i wczesnej dorosłości.
Zna i rozumie rolę kontaktów społecznych, oraz formy aktywności w okresie adolescencji.
Wykazuje się otwartością wobec innych ludzi.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura : Strelau, J.(red),(2000), Psychologia, t. 1-3, Gdańsk: GWP. Zimbardo, P. , Johnson, R., McCann , V., (2010), Psychologia, t.1-5, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: