Niemcy o innych, inni o Niemcach w mediach tekstualnych i innych 09-NOIN-11
Pogłębienie pojęć Inności i Obcości w kontekście tematyki zajęć (społeczno-politycznej, historycznej i kulturowej);
„Jak świat światem...” I. Stosunki polsko-niemieckie na przestrzeni od końca XVII w. do 1945;
„Jak świat światem...” II. Stosunki RFN oraz NRD z Francją i Polską po 1945. Obraz współczesnych Niemców w Polsce, obraz współczesnych Polaków w Niemczech;
Imigracja w Niemczech – rys historyczny po 1945;
Imigracja i polityka dotycząca migracji we współczesnych Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem programów partii politycznych oraz systemu oświaty i edukacji;
Niemcy – czyja ojczyzna? Kwestie integracji i tożsamości współczesnych mieszkańców Niemiec na podstawie fragmentów literatury pięknej;
Mniejszość niemiecka w Polsce, sytuacja na podstawie współczesnych badań socjologicznych;
Pojęcie i realizacja założeń „Soft Power” w kulturalnej, edukacyjnej i naukowej polityce zagranicznej współczesnych Niemiec;
Pojęcie i realizacja założeń „Soft Power” w gospodarczej i ekologicznej polityce zagranicznej współczesnych Niemiec; idea zrównoważonego rozwoju (3 filary);
Współpraca transgraniczna Niemiec z Polską po 1989 r. rys historyczno-społeczny;
Podstawy prawne współpracy polsko-niemieckiej (Traktat o Współpracy i Dobrym Sąsiedztwie z 1991 r. oraz kolejne porozumienia i umowy) – Analiza;
Idea Euroregionów w UE, Karta Europejskich Regionów Transgranicznych - Analiza;
Euroregiony z udziałem państw niemieckojęzycznych;
Best Practices - Przykłady projektów i instytucji polsko-niemieckich: edukacyjnych, naukowych, społecznych, infrastrukturalnych i innych.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Potrafi wymienić instytucje kultury i orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym niemieckiego obszaru kulturowego;
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł i artefaktów, właściwe dla wybranych teorii historiograficznych;
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów;
Potrafi uczestniczyć w dyskusji z użyciem słownictwa fachowego w j. niemieckim na temat procesów i zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych we współczesnym świecie zachodnim;
Wykazuje świadomość różnorodności kulturowej i postawę otwartości wobec inności, zwłaszcza w kontekście zjawisk migracji;
Ma świadomość konieczności ustawicznego kształtowania kompetencji interkulturowych oraz zmian zachodzących w kulturze i w społeczeństwach Europy Środkowej, co wiąże się z koniecznością uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji (przygotowanie indywidualne, lektura tekstów, prasy), przygotowanie przeglądu prasy, przygotowanie pracy semestralnej (indywidualny wybór tematu i sformułowanie tezy, rzeczowość wywodu, argumentacji, samodzielne konkluzje, wykorzystanie źródeł, które nie były omawiane na zajęciach).
Literatura
Regularna lektura prasy polskiej i niemieckiej, ew. anglojęzycznej pod kątem tematyki konwersatorium;
Arbeitsgemeinschaft Europäischer Grenzregionen: Europäische Charta der Grenz- und Grenzüberschreitenden Regionen. Gronau 2011;
Olga Grjasnowa: Der Russe ist einer, der Birken liebt. Hanser Verlag 2011;
Ireneusz P. Karolewski (red.): Polityka zagraniczna zjednoczonych Niemiec: kontynuacja czy zmiana? Wroclaw 2011;
Zbigniew Kurcza/Elzbieta Opiłowska: Polsko-niemieckie transgranicza – rozmyte konfiguracje tożsamości. Wrocław 2011;
Ulrich Räther: „Das Andere“ in Tradition und Konzeption deutscher auswärtiger Kulturpolitik. w: Die Konstruktion des Anderen in Mitteleurpa; Frankfurt (O.)/Poznań 2001;
Zygmunt Baumann: Tożsamość. Gdańsk 2007; Ewa Teodorowicz-Hellmann/Janina Geschke (red.): Między językami, kulturami, literaturami. Polska literatura emigracyjna w Berlinie i Sztokholmie po roku 1981. Sztokholm 2013;
Anna Wolff-Powęska/Eberhard Schulz (red.): Być Polakiem w Niemczech. Poznań 2000;
Ulrich Herbert: Geschichte der Ausländerpolitik in Deutschland. Saisonarbeiter, Zwangsarbeiter, Gastarbeiter, Flüchtlinge. München 2001;
Witold M. Góralski: Przełom i wyzwanie. XX lat Polsko-Niemieckiego Traktatu o Dobrym Sąsiedztwie i Przyjaznej Współpracy 1991-2011. Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: