Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-NIE-56
Opis treści kształcenia
praca ze źródłowymi tekstami dotyczącymi wybranych kręgów tematycznych: poszerzanie i utrwalanie aktywnego zasobu słownictwa języka niemieckiego do poziomu C1+ ESOKJ
ćwiczenia w zakresie rozumienia czytanych tekstów w języku niemieckim, odpowiadających poziomowi C1+ wg ESOKJ.
ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną na poziomie C1+ ESOKJ: formułowanie wypowiedzi ustnych na wybrane tematy, na podstawie poznanych tekstów
prezentacja wybranych zagadnień z gramatyki praktycznej języka niemieckiego (język potoczny) oraz wprowadzające i utrwalające ćwiczenia w ich praktycznym zastosowaniu, na poziomie C1+ wg ESOKJ
ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu różnych rodzajów tekstów, na poziomie C1+ wg ESOKJ
kształtowanie umiejętności redagowania konkretnych samodzielnych tekstów pisemnych na poziomie C1+ wg EOSKJ
prezentacja podstawowych zasad pracy z tekstem literackim
ćwiczenie umiejętności czytania i rozumienia współczesnych tekstów literackich
prezentacja ogólnej wiedzy na temat życia kulturalnego krajów niemieckiego obszaru językowego (literatura piękna)
ćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy nad poprawą znajomości języka, z wykorzystaniem różnych źródeł
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada aktywny zasób słownictwa w języku niemieckim z zakresu objętych modułem kręgów tematycznych, odpowiadający poziomowi C1+ ESOKJ
posiada szczegółową wiedzę z praktycznej gramatyki języka niemieckiego w zakresie objętym modułem (język potoczny) i potrafi ją poprawnie stosować, na poziomie C1+ wg ESOKJ
potrafi wypowiadać się w języku niemieckim na tematy przewidziane w module, wyrazić swoją opinię i ją uzasadnić, posiada kompetencję komunikacyjną odpowiadającą poziomowi C1+ wg ESOKJ
czyta i rozumie oryginalne teksty fabularne, publicystyczne i popularno-naukowe w języku niemieckim na poziomie C1+ wg ESOKJ
rozumie ze słuchu teksty fabularne, publicystyczne i słuchowiska w języku niemieckim na poziomie C1+ wg ESOKJ
potrafi redagować samodzielne teksty pisemne na zadane tematy w języku niemieckim na poziomie C1+
zna ogólne zasady pracy z tekstem literackim
czyta i rozumie współczesną prozę literacką
zna i rozumie terminologię gramatyczną w języku niemieckim
posiada ogólną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego (literatura piękna) krajów niemieckiego obszaru językowego
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu C1+ wg ESOKJ i rozumie potrzebę ciągłości praktyki komunikacyjnej
potrafi samodzielnie pracować w zakresie objętym modułem dla poziomu C1+ wg ESOKJ z wykorzystaniem różnych źródeł
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role we wspólnych projektach i dyskusji w zakresie objętym modułem dla poziomu C1+ wg ESOKJ
Kryteria oceniania
ćwiczenia z tekstami czytanymi i słuchanymi, pisemne i ustne ćwiczenia gramatyczne i komunikacyjne F. omawianie wyników ćwiczeń
P. egzamin końcowy
wykład na temat szczegółowych zasad tworzenia i stosowania objętych modułem konstrukcji gramatycznych (struktury charakterystyczne dla języka potocznego), ćwiczenia wdrażające i utrwalające F. omawianie wyników ćwiczeń
P. egzamin końcowy
ćwiczenia komunikacyjne, komentarze do tekstów i dyskusja w grupie na temat problematyki zawartej w poznanych (czytanych i słuchanych) tekstach, F. omawianie wyników ćwiczeń, podsumowywanie dyskusji przez prowadzącego
P. egzamin końcowy
lektura tekstów źródłowych, ćwiczenia w grupie w zakresie rozumienia tekstów czytanych F. omawianie wyników ćwiczeń
P. egzamin końcowy
prezentacja i wspólny odsłuch nagrań tekstów, ćwiczenia w grupie w zakresie rozumienia ze słuchu F. omawianie wyników ćwiczeń
P. końcowy test na rozumienie tekstu słuchanego
wykład na temat zasad redagowania prac pisemnych objętych modułem, praktyczne ćwiczenia w pisaniu prac F. wspólne omawianie poprawionych prac
P. egzamin końcowy
wykład na temat ogólnych zasad pracy z tekstem literackim, omawianie w grupie przeczytanych lub wysłuchanych współczesnych tekstów literackich F. dyskusja w grupie
P. kolokwium zaliczeniowe z lektur
wykład na temat zasad tworzenia i stosowania konstrukcji gramatycznych objętych modułem F. rozmowa w grupie, omawianie ćwiczeń gramatycznych ze strukturami języka potocznego
P. egzamin końcowy
wykład, lektura tekstów źródłowych i rozmowa w grupie na temat tendencji we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej F. dyskusja w grupie
P. egzamin końcowy
różne formy ćwiczeń językowych w grupach F. dyskusja w grupie, wspólne omawianie problemów związanych z ćwiczeniami językowymi
różne formy ćwiczeń językowych w grupach F. dyskusja w grupie, wspólne omawianie problemów związanych z ćwiczeniami językowymi
różne formy ćwiczeń językowych w grupach F. dyskusja w grupie, wspólne omawianie problemów związanych z ćwiczeniami językowymi
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
W. u. A. Beile. Themen und Meinungen im Für und Wider. Kapitel 1 - 8.
J. Buscha. Literarisches Lesebuch für Ausländer
A. u. C. Linsmayer. Frühling der Gegenwart. Schweizer Erzählungen.
Buscha/Lindhout. Das Oberstufenbuch.
N. Honsza. Deutschsprachige Literaturgeschichte der Gegenwart.
Aktualna ogólnodostępna niemieckojęzyczna prasa, także na stronach www.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: