Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-NIE-26
Opis treści kształcenia
praca z tekstami dotyczącymi wybranych kręgów tematycznych: poszerzanie i utrwalanie aktywnego zasobu słownictwa języka niemieckiego do poziomu B2+ ESOKJ
ćwiczenia w zakresie rozumienia czytanych tekstów w języku niemieckim, odpowiadających poziomowi B2+ wg ESOKJ.
ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną na poziomie B2+ ESOKJ: formułowanie wypowiedzi ustnych na wybrane tematy
prezentacja wybranych zagadnień z gramatyki praktycznej języka niemieckiego (morfologia) oraz wprowadzające i utrwalające (pisemne i ustne) ćwiczenia w ich praktycznym zastosowaniu, na poziomie B2+ wg ESOKJ
ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu różnych rodzajów tekstów, na poziomie B2+ wg ESOKJ
przedstawienie jakościowej analizy dyftongów i spółgłosek i wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności ich realizowania, zgodnie z zasadami wynikającymi z praw fonetycznych języka niemieckiego
doskonalenie umiejętności praktycznego stosowania transkrypcji fonetycznej i korzystania z różnych słowników wymowy niemieckiej
ćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy nad poprawą znajomości języka, z wykorzystaniem różnych źródeł
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada aktywny zasób słownictwa w języku niemieckim z zakresu objętych modułem kręgów tematycznych, odpowiadający poziomowi B2+ ESOKJ
posiada szczegółową wiedzę z praktycznej gramatyki języka niemieckiego w zakresie objętym modułem i potrafi ją poprawnie, pisemnie i ustnie, stosować, na poziomie B2+ wg ESOKJ
potrafi wypowiadać się w języku niemieckim na tematy przewidziane w module, wyrazić swoją opinię i ją uzasadnić, posiada kompetencję komunikacyjną odpowiadającą poziomowi B2+ wg ESOKJ
czyta i rozumie oryginalne teksty fabularne i publicystyczne w języku niemieckim na poziomie B2+ wg ESOKJ
rozumie ze słuchu teksty fabularne, publicystyczne i słuchowiska w języku niemieckim na poziomie B2+ wg ESOKJ
zna różnice jakościowe między spółgłoskami w języku niemieckim i polskim i poprawnie artykułuje niemieckie spółgłoski
zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je zastosować w praktyce
zna i rozumie podstawowe pojęcia z dziedziny fonetyki i fonologii segmentalnej języka niemieckiego (dyftongi i spółgłoski) oraz podstawowe różnice między językiem polskim i niemieckim w tym zakresie
zna i rozumie terminologię gramatyczną w języku niemieckim w zakresie objętym modułem na poziomie B2+ wg ESOKJ
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ i rozumie potrzebę ciągłości praktyki komunikacyjnej
potrafi samodzielnie pracować w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ z wykorzystaniem różnych źródeł
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role we wspólnych projektach i dyskusji w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
F. omawianie wyników ćwiczeń
P. egzamin końcowy
F. omawianie wyników ćwiczeń, podsumowywanie dyskusji przez prowadzącego
P. końcowy test na rozumienie tekstu słuchanego
przykładowych zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
a. Formen Sie die folgenden Passivsätze in Passivumschreibungen um.
b. Lesen Sie den folgenden Text durch und beantworten Sie dann die folgenden Fragen.
c. Tragen sie in die Lücken im text die richtigen Wörter ein. In jede Lücke gehört nur ein Wort.
d. Hören Sie den Text 2 Mal an und entscheiden Sie dann, welche von diesen Informationen sich im Text befinden.
4. Kryteria oceniania:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze
znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadawalajaca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi
błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
K-H. Drohner. Texte von heute. Kapitel 3 u. 4.
H. Foeldeak. Sag’s besser. Teil 2.
H. Dreyer, R. Schmitt. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik
C.u.P. Martens, Übungstexte zur deutschen Aussprache. Teil 2: Diphtonge und Konsonanten.
Aktualna ogólnodostępna niemieckojęzyczna prasa, także na stronach www.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: