Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-NIE-16
praca z tekstami dotyczącymi wybranych kręgów tematycznych: poszerzanie i utrwalanie aktywnego zasobu słownictwa języka niemieckiego do poziomu B2 ESOKJ
ćwiczenia w zakresie rozumienia czytanych tekstów w języku niemieckim, odpowiadających poziomowi B2 wg ESOKJ.
ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną na poziomie B2 ESOKJ: formułowanie wypowiedzi ustnych na wybrane tematy, na podstawie poznanych tekstów
prezentacja wybranych zagadnień z gramatyki praktycznej języka niemieckiego (morfologia) oraz wprowadzające i utrwalające (pisemne i ustne) ćwiczenia w ich praktycznym zastosowaniu, na poziomie B2 wg ESOKJ
ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu różnych rodzajów tekstów, na poziomie B2 wg ESOKJ
zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu fonetyki i fonologii, przedstawienie systemu fonetycznego w języku niemieckim i polskim w ujęciu porównawczym i podstawowych problemów Polaków w zakresie wymowy niemieckiej
przedstawienie jakościowej analizy samogłosek i wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności realizowania tych samogłosek zgodnie z zasadami wynikającymi z praw fonetycznych języka niemieckiego
przedstawienie zasad transkrypcji fonetycznej i rozwinięcie umiejętności jej praktycznego stosowania
przedstawienie najważniejszych jednojęzycznych słowników dotyczących języka niemieckiego i omówienie zasad posługiwania się nimi
ćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy nad poprawą znajomości języka, z wykorzystaniem różnych źródeł
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada aktywny zasób słownictwa w języku niemieckim z zakresu objętych modułem kręgów tematycznych, odpowiadający poziomowi B2 ESOKJ
posiada szczegółową wiedzę z praktycznej gramatyki języka niemieckiego w zakresie objętym modułem i potrafi ją poprawnie, pisemnie i ustnie, stosować, na poziomie B2 wg ESOKJ
potrafi wypowiadać się w języku niemieckim na tematy przewidziane w module, wyrazić swoją opinię i ją uzasadnić, posiada kompetencję komunikacyjną odpowiadającą poziomowi B2 wg ESOKJ
czyta i rozumie oryginalne teksty fabularne i publicystyczne w języku niemieckim na poziomie B2 wg ESOKJ
rozumie ze słuchu teksty fabularne, publicystyczne i słuchowiska w języku niemieckim na poziomie B2 wg ESOKJ
zna różnice jakościowe między samogłoskami w języku niemieckim i polskim i poprawnie artykułuje niemieckie samogłoski
zna zasady transkrypcji fonetycznej
zna i rozumie podstawowe pojęcia z dziedziny fonetyki i fonologii segmentalnej języka niemieckiego (samogłoski) oraz podstawowe różnice między językiem polskim i niemieckim w tej dziedzinie
zna i rozumie terminologię gramatyczną w języku niemieckim w zakresie objętym modułem dla poziomu B2 wg ESOKJ
zna podstawowe jednojęzyczne słowniki dotyczące języka niemieckiego i potrafi z nich samodzielnie korzystać w zakresie objętym modułem dla poziomu B2 wg ESOKJ
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B2 wg ESOKJ i rozumie potrzebę ciągłości praktyki komunikacyjnej
potrafi samodzielnie pracować w zakresie objętym modułem dla poziomu B2 wg ESOKJ z wykorzystaniem różnych źródeł
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role we wspólnych projektach i dyskusji w zakresie objętym modułem dla poziomu B2 wg ESOKJ
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
F. omawianie wyników ćwiczeń
P. leksykalny test końcowy
F. omawianie wyników ćwiczeń
P. końcowy test gramatyczny
F., podsumowywanie dyskusji przez prowadzącego
P. ustne kolokwium zaliczeniowe
P. końcowy test na rozumienie tekstu czytanego
P. końcowy test na rozumienie tekstu słuchanego
przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
a. Ergänzen sie die fehlenden Artikel und begründen Sie Ihre Wahl.
b. Transkribieren Sie den folgenden Lesetext und lesen Sie ihn laut vor.
c. Fassen Sie den Inhalt des Textes mit eigenen Worten kurz zusammen.
d. Hören Sie den Text 2 Mal an und beantworten Sie dann die folgenden Fragen.
4. Kryteria oceniania:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze
znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadawalajaca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi
błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Foeldeak, H. 2000. Sag's besser. Verlag für Deutsch
Schmitt, R., 2000. Weg mit den typischen Fehlern. Verlag fuer Deutsch
Adler, K. 1989. Deutsch fuer die Mittelstufe. Muenchen: Hueber
Martens, C. 1995. Uebungstexte zur deutschen Aussprache. Muenchen: Hueber
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: