Dydaktyka języka niemieckiego 09-N20-DJN-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Młodzież – rozwój psychofizyczny a nauka języka niemieckiego i charakterystyka grupy dorosłych uczących się
Rola i funkcje nauczyciela języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym oraz w grupie dorosłych uczniów
Cele lekcji, dobór metod i treści nauczania na III etapie edukacyjnym i w grupach dorosłych uczących się
Nauczanie wszystkich sprawności i zakresów językowych na III etapie edukacyjnym i uczniów dorosłych
Ocenianie procesu uczenia się młodzieży i dorosłych
Analiza podręczników do nauczania języków obcych na III etapie edukacyjnym i w pracy z dorosłymi
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna specyfikę grupy uczniów na III etapie edukacyjnym oraz dorosłych, potrafi wskazać na różnice w podejściu do nauczania języka niemieckiego młodzieży w stosunku do innych grup wiekowych opierając się na wiedzy z dydaktyki języka niemieckiego, psychologii i pedagogiki
zna i potrafi zdefiniować rolę i funkcje nauczyciela języka niemieckiego w nauczaniu młodzieży i dorosłych
wie, jakie cele mogą być realizowane na lekcjach z języka niemieckiego, zna metody, formy, rodzaje aktywności, specyfikę różnych treści oraz potrafi planować lekcje poprzez określenie celów, dobór odpowiednich metod, form, treści, aktywności, materiałów do określonych faz lekcji
zna i potrafi rozpoznać rodzaje błędów uczniowskich, rozumie zasady poprawiania i oceniania zadań/ aktywności uczniów i potrafi wykorzystać proces oceniania do motywowania uczniów do nauki języka niemieckiego, wskazując na potrzebę nieustannego rozwoju kompetencji językowej
potrafi rozwijać u uczniów wszystkie sprawności
i zakresy językowe w sposób zintegrowany
zna metody analizy podręcznika, przeznaczonego do nauczania na III etapie edukacyjnym i w pracy z dorosłymi i potrafi dokonać jego krytycznej analizy i wyboru
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Prezentacja multimedialna
konspekty
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student/ka ma obowiązek zaliczyć kolokwia, testy, pracę projektową, prezentację i konspekt (w trybie stacjonarnym).
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceny pracy projektowej i prezentacji:
- wypowiedź zgodna z tematem oraz poprawna merytorycznie – 20 pkt.
- poprawność struktury wypowiedzi – 20 pkt.
- poprawność językowa (także poprawne użycie terminologii specjalistycznej) – 20 pkt.
- dostosowanie mowy ciała do wypowiedzi – 15 pkt.
- interakcja ze słuchaczami i utrzymanie ich uwagi podczas wypowiedzi – 15 pkt.
- wykonanie slajdów – 10 pkt.
Ocena konspektu – kryteria:
- dostosowanie lekcji do grupy docelowej – 20 pkt.
- prawidłowe określenie tematu, celów, treści i metod pracy – 40 pkt.
- poprawność językowa konspektu – 20 pkt.
- różnorodność form pracy – 10 pkt.
- prawidłowe przypisanie aktywności do faz lekcji – 10 pkt.
Literatura
Aktualna lista lektur zostanie podana na początku kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: