Teorie komunikacji i mediów 09-N15-TKM-11
Pojęcie komunikacji i modele komunikacji (np. Shannon/Weawer, Bühler,),
Aksjomaty Watzlawicka, model Schultz von Thuna w praktyce komunikacyjnej
Kontekst procesu komunikacji Maksymy Grice’a
Kompetencja komunikacyjna, rodzaje i ujęcia
Semiotyka w procesie komunikacji, Teoria symbolicznego interakcjonizmu
Aspekty socjologiczne procesu komunikacji Teoria działania i interakcji społecznej i działania komunikacyjnego.
Podstawy pragmatyki językowej, teoria aktów mowy, identyfikacja aktów mowy i ich klasyfikacja, pośrednie akty mowy, pojęcie implikatury, presupozycji, deiksów, referencja językowa, analiza tych zjawisk na konkretnych przykładach.
Komunikacja multimodalna, gatunki tekstu w mediach
Procesy komunikacji a media, oddziaływanie mediów, retoryka nowych mediów
Teoria, typy, analiza dyskursu, dyskurs medialny, aspekty socjologiczne komunikacji medialnej,
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji medialnej, interakcji społecznych.
Dysponuje wiedzą na temat istniejących teorii i modeli komunikacyjnych, typów i gatunków komunikacji medialnej
Opisuje sytuacje komunikacyjne w kontekście poznanych modeli i komunikacji medialnej (prasa, telewizja, radio, Internet)
Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji indywidualnej i medialnej.
Ma pogłębioną wiedzę o procesach komunikacyjnych zachodzących między ludźmi oraz w komunikacji medialnej
Interpretuje zdarzenia komunikacyjne w komunikacji werbalnej oraz zjawisk komunikacji medialnej.
Umie krytycznie spojrzeć na zagadnienia i problemy współczesnego społeczeństwa informacyjnego.
Student jest zdolny do kompetentnej oceny i pomocy w rozwiązywaniu problemów w komunikacji interpersonalnej i medialnej.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne, Prezentacja multimedialna
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach) i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza (w zakresie podanym w efektach), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach) i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Breuer, Ulrich / Jarmo Korhonen (Hg.) (2001): Mediensprache – Medienkritik . Frankfurt a.M.
Brinker, Klaus (2010): Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 7., durchgesehene Auflage. Berlin.
Burger, Harald (1990): Sprache der Massenmedien. Berlin, New York.
Burger, Harald (2005): Mediensprache. Berlin.
Burkhart Roland (2002): Kommunikationswissenschaft. München.
Deppermann, Arnulf/ Linke, Angelika (Hg.) (2010): Sprache intermedial: Stimme und Schrift, Bild Und Ton. Berlin/New York.
Diekmannshenke, Hajo/ Klemm, Michael/ Stöckl, Hartmut (Hg.) (2011): Bildlinguistik: Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin.
Fairclough, Norman (1995): Media Discourse. London.
Lüger, Heinz-Helmut (1995): Pressesprache. Tübingen.
Lüger, Heinz-Helmut / Lenk, Hartmut E. H. (Hg.): Kontrastive Medienlinguistik. (Landauer Schriften zur Kommunikations- und Kulturwissenschaft; 15). Landau.
Möhn, Dieter (Hg.) (2001). Mediensprache – Medienlinguistik . Frankfurt a.M.: Lang.
Perrin, Daniel (2004): Medienlinguistik. Konstanz.
Schulz von Thun, Friedemann (2007): Miteinander reden. Fragen und Antworten, Rowohlt.
Watzlawick Paul (1969): Menschliche Kommunikation – Formen, Störungen, Paradoxien, Bern.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: