Seminarium magisterskie 09-N15-SM-44
Główne metody badań w naukach humanistycznych
Metodologia badań w zakresie danej specjalizacji – część 3
Analiza danych empirycznych – część 3
Interpretacja danych empirycznych – część 3
Formułowanie wniosków w pracy badawczej
Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł w ramach wybranej specjalizacji
Wybrane treści z zakresu danej specjalizacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę przedmiotową oraz metodologiczną dotyczącą badań nad kontekstami kulturowymi języka oraz badań w odniesieniu do społecznych i indywidualnych uwarunkowań funkcjonowania języka, poprawnie i w sposób wysoce uporządkowany formułuje zagadnienia badawcze z językoznawstwa stosowanego i empirycznego i dobiera właściwe metody i narzędzia badawcze, uznając znaczenie wiedzy językowej i językoznawczej w rozwiązywaniu problemów związanych z komunikacją międzyludzką;
potrafi samodzielnie i bardzo dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w dziedzinie wybranej specjalizacji w sposób twórczy ale i odpowiedzialny;
potrafi bardzo dobrze i krytycznie analizować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki w formie pisemnej i ustnej;
potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować innych w tym zakresie;
zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zdaje sobie sprawę z konieczności ochrony zasobów własności intelektualnej, zasad etyki pracy z zasobami językowymi i stosuje je przy pisaniu tekstów akademickich w sposób twórczy ale i odpowiedzialny
zna na poziomie zaawansowanym możliwości zastosowania współczesnej technologii w badaniach nad mową i językiem i potrafi je wykorzystywać w sposób twórczy ale i odpowiedzialny.
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek przygotować całą część teoretyczną pracy dyplomowej wraz z bibliografią oraz narzędzia badawcze do przeprowadzenia badań w semestrze letnim;
Ogólne kryteria oceny projektów i zadań:
-terminowość oddania projektu lub jego fragmentu
-właściwy dobór i selekcja literatury
-poprawność przeprowadzonych analiz i badań
-poprawność oceny przeprowadzonych analiz i badań
-poprawność formułowanych tez i wniosków
-poprawność terminologiczna i gramatyczna
-właściwa struktura tekstu
-odpowiedni zapis bibliograficzny
-odpowiedni sposób cytowań
-inne (szczegółowe w materiałach dla studentów)
Kryteria Oceny
2
Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe;
Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe; nie zabiera głosu podczas dyskusji
niestosowanie zasad dyskursu akademickiego lub nieprawidłowe odwoływanie się do materiałów źródłowych
niestosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; postawa nacechowana brakiem poszanowania praw autorskich i/lub udowodniony przypadek plagiatu
Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe;
Niepoprawny dobór źródeł; nie wykorzystuje w swojej pracy profesjonalnych zasobów naukowych; nie zabiera głosu podczas dyskusji tych zagadnień
3 - 3,5
Student wykazuje
drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej;
Student wykazuje
drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej; rzadko zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę
zadowalająca umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; zadowalające opanowanie zasad dyskursu akademickiego
Wystarczające stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; uchybienia widoczne w pierwszych wersjach sporządzanych prac; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich
Student wykazuje
drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej;
poprawny dobór źródeł ale rzadko wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne zasoby naukowe; rzadko zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę
4 – 4,5
Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej;
Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej; często zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę
zadowalająca umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; dobre opanowanie zasad dyskursu akademickiego
Poprawne stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; nieliczne uchybienia widoczne w pierwszych wersjach sporządzanych prac; student w sposób kreatywny łączy ze sobą źródła informacji; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich
Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej;
poprawny dobór źródeł oraz często wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne i zróżnicowane zasoby naukowe; materiały zgromadzone dotyczą zawężonego tematem wycinka wiedzy; często zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę.
5
Student wykazuje
znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej;
Student wykazuje
znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej;
często zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę i własne wnioski po zapoznaniu się z nią
znakomita umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; znakomite opanowanie zasad dyskursu akademickiego
Znakomite stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; student w sposób kreatywny łączy ze sobą źródła informacji a nawet czasami przeprowadza obiektywną ocenę źródła, na które się powołuje; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich
Student wykazuje
znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej;
poprawny dobór źródeł oraz często wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne i zróżnicowane zasoby naukowe; materiały zgromadzone dotyczą zawężonego tematem wycinka wiedzy; często zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę i własne wnioski po zapoznaniu się z nią.
Literatura
Listy dla danej specjalizacji u prowadzących zajęcia. Aktualizowane na bieżąco zgodnie z tematyką indywidualnych projektów badawczych.
Dawson, C. 2009. Introduction to research methods. A practical guide for anyone undertaking a research project. Howtobooks
Murray, N., Hughes,G. 2008. Writing up your university assignments and research Project. A practical handbook. Open University Press
Wray, A., Trott, K., A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. New York: Arnold
Przykładowa lista na specjalizacji glottodydaktycznej:
Butzkamm, W. 2004. Lust zum Lernen. Lust zum Lehren. Tuebingen: Francke.
Dakowska, M. 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. W-wa: PWN.
Roche, J. 2008. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tuebingen: Francke.
Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków
Przykładowa lista dla specjalizacji tłumaczeniowej:
Brinker, K. 2010. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Dijk van, J. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Gansel, Ch. / Jürgens, F. 2009. Textlinguistik und Textgrammatik. Vandenhoeck & Ruprecht. Göttingen.
Grucza S., 2004, Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistycznego, KJS, Warszawa.
Grucza S., 2008, Lingwistyka języków specjalistycznych, Euro-Edukacja, Warszawa.
Grzenia, J. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Handke, K. 2009. Socjologia języka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Henne, H./ Rehbock, H. 2001. Einführung in die Gesprächsanalyse. Walter de Gruyter. Berlin/New York.
Hickethier, K. 2010. Einführung in die Medienwissenschaft. J.B.Metzler. Stuttgart/Weimar.
Hoffmann L., Kalverkämper H., Wiegand H.E. (red.), 1998, Fachsprachen. Ein internationales Handbuch zur Fachsprachenforschung und Terminologiewissenschaft, T. 1, 2, Berlin –Nowy Jork.
Kessel, K. / Reimann, S. (2008). Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel.
Kielar B., Grucza S. (red), 2003. Języki specjalistyczne 3. Lingwistyczna identyfikacja tekstów specjalistycznych, Warszawa.
Lukszyn J., Zmarzer W., 2006, Teoretyczne podstawy terminologii, Warszawa.
Maciejewski, M. 2009. Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.
Meibauer, J. 2008. Pragmatik. Stauffenbrug. Tübingen.
Neuland, E. 2008. Jugendsprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel.
Roelcke T., 1999, Fachsprachen. Neuburg
Schwitalla, J. 1997. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Teplan, A. 2005. Kommunikation im Chat. Grundlagen - Instrumente - Bewertung. VDM Verlag Dr. Müller. Berlin.
Zmarzer W., 2008, Typologia tekstów specjalistycznych, (w:) Podstawy technolingwistyki I, Lukszyn Jerzy (red.), Euro-Edukacja, Warszawa, s. 225-235.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: