Podstawy dydaktyki języków obcych II z elementami emisji głosu (szkoła ponadpodstawowa) 09-N-PDJO2-2M-11
1. Doświadczenie: prowadzenie prezentacji.
2. Idealny nadawca, komunikat, odbiorca. Rodzaje prezentacji.
3. Reguły prezentacji a umiejętności komunikacyjne. Środki komunikowania werbalne i niewerbalne. Systemy reprezentacji.
4. Pierwsze wrażenie a trafne przywitanie się z audytorium.
5. Własny styl prezentacji: prawidłowe zachowanie się (autoprezentacja)
6. Praca nad głosem i z głosem. Higiena głosu. Modulowanie głosu. Dykcja.
7. Przygotowanie się do prezentacji. Poznajemy audytorium/uczniów.
8. Etapy prezentacji. Układ prezentacji. Przykładowe schematy wystąpień. Odpowiadanie na pytania słuchaczy/uczniów.
9. Zasady przyswajania informacji a sterowanie emocjami. Sposoby zwiększania aktywności edukacyjnej uczniów podczas lekcji. Rola zadań domowych.
10. Przygotowanie materiałów wizualnych. Praktyczne scenariusze prezentacyjne.
11. Aranżacja sali/przestrzeni zajęć zdalnych (wygląd przed kamerą)
12. Psychologiczne aspekty kontaktu z publicznością (uczniami). Problematyka pracy z uczniami z ograniczoną znajomością̨ języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej.
13. Techniki przemawiania. Błędy prowadzących.
14. Charakterystyczne oznaki stresu. Panowanie nad stresem.
15. Metody porozumiewania się w celach dydaktycznych. Etykieta korespondencji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka potrafi zwiększać aktywność uczniów jednocześnie utrzymując ład i dyscyplinę w klasie stosując wiedzę z zakresu technik prezentacji. Posiada zdolność porozumiewania się (zarówno ustnego jak i pisemnego) z uczniami, rodzicami i innymi przedstawicielami środowisk oświatowych i nie tylko.
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność podczas zajęć. Należy brać aktywny udział w proponowanych i ocenianych zadaniach przez prowadzącego.
2. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat zwiększania aktywności uczniów podczas lekcji języka obcego.
Literatura
Bradbury A., Jak zorganizować prezentację, Helion, Gliwice, 2004.
Campbell Michael G., Jak przygotować profesjonalną prezentację, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków, 2007.
Churches, R., Terry R., NLP dla nauczycieli. Szkoła efektywnego nauczania, Helion, Gliwice, 2010.
Denny R., Sztuka mówienia i porozumiewania się kluczem do sukcesu w pracy, Amber, Warszawa 2002.
Gregory A., Public relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.
Hamlin S., Jak mówić, żeby nas słuchali, Petit, Warszawa 1997.
Hartley, P. Komunikacja w grupie. Zysk i s-ka, Poznań, 1997.
Jolles L. Robert, Jak prowadzić seminaria i warsztaty. Zostań profesjonalnym szkoleniowcem; Helion, Gliwice, 2005.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk, 2001.
Olivier, R., Janni N., Peak Performance. Prezentacje na najwyższym poziomie, Petit, Warszawa 2006.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2002.
Munter, M., Paradi, D., Prezentacje w programie Power Point, ABC, Warszawa, Wolters Kluwer business, 2009.
Pinskey R., 101 sposobów promocji samego siebie, AKADE, Kraków 2000.
Rozwadowska, R., Public Relations. Teoria. Praktyka. Perspektywy, EMKA, Warszawa, 2002.
Stuart C., Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, Warszawa 2002.
Winkler, M., Commichau, A. Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, WAM, Kraków, 2008.
Wiskup, M., S.O.S. Prezentacja! 9 łatwych kroków od pocenia się ze strachu do perswazji, MT Biznes, Warszawa, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: