Podstawy dydaktyki języków obcych I (szkoła podstawowa) 09-N-PDJO1-1L-11
Treści kształcenia:
1. Glottodydaktyka jako dyscyplina naukowa: przedmiot, zadania i cele, powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe, usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki.
2. Współczesne koncepcje, metody i treści nauczania oraz zasady dydaktyki
3. Cele i organizacja procesu kształcenia oraz pracy uczniów.
4. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne: style kierowania klasą, zagadnienie ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie.
5. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne: integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce, nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
6.Lekcja jako jednostka dydaktyczna: pojęcie lekcji, modele lekcji, sztuka prowadzenia lekcji , środki dydaktyczne.
7. Style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie językowej.
8.Dostosowywanie działań edukacyjnych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów: wyrównywanie szans edukacyjnych, odkrywanie i rozwijanie predyspozycji oraz uzdolnień, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach oraz olimpiadach przedmiotowych.
9.Rozwijanie autonomii dydaktycznej nauczyciela.
10.Ocenianie osiągnięć szkolnych: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.
12. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły, edukacyjna wartość dodana.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Definiuje glottodydaktykę jako naukę, wskazuje na jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, określa przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych teorie
2. Wyjaśnia na czym polega proces uczenia się/nauczania w oparciu o różne poznania oraz nauczania w oparciu o współczesne koncepcje nauczania
3. Rozumie zagadnienia klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego (integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego), rolę nauczyciela i ucznia we współczesnych modelach szkoły
4. Wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu glottodydaktyki i komunikacji obcojęzycznej.
5. Charakteryzuje lekcję jako jednostkę dydaktyczną, modele lekcji, różne style nauczania, interakcje w klasie
6. Jest świadomy konieczności projektowania działań edukacyjnych, dobiera odpowiednie środki dydaktyczne i techniki pracy do indywidualnych preferencji poznawczych uczniów, zróżnicowanych potrzeb i możliwości;
7. Zna sposoby oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną.
Kryteria oceniania
W zależności od tematyki zajęć: dyskusja podczas konwersatorium; sprawdzian pisemny faktograficzny i sprawdzający znajomość terminologii; weryfikacja zrozumienia treści przez zadawanie pytań; sprawdzian pisemny sprawdzający znajomość terminologii i umiejętności analitycznych; dyskusja w trakcie konwersatorium; rozwiązanie problemu; konfrontacja wyników pracy indywidualnej na forum grupy.
Literatura
Chodkowska. M. 2009 Razem damy sobie radę. W drodze do zintegrowania społeczeństwa. Warszawa: WSIP.
Dakowska, M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
Dąbrowska, E., Kubiński W. (red.), 2003. Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas, Kraków.
Deyrich, M.-C. 2007. Enseigner les langues à l’école. Paris : Ellipses.
Gaonac’h, D. 2006. L’apprentissage précoce d’une langue étrangère. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette Education.
Gleason, J. B., Ratner, N. B. 2005. Psycholingwistyka, GWP, Gdańsk.
Grzegorczykowa, R. 2008, Wstęp do językoznawstwa, GWP, Warszawa.
Janicka, M., 2014 Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa ORE.
Kaczmarek, L.B. 1998. Mózg. Język. Zachowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kleban M., 2015 Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II etapu edukacyjnego. Warszawa ORE.
Kujawiński, J. 2010 Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja. Poznań Wyd. Naukowe UAM
Kurcz I., 1995, Pamięć. Uczenie się. Język. PWN, Warszawa.
Kurcz, I. (red.) 2007. Psychologiczne aspekty dwujezycznosci. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kurcz, I., 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Laskowska J., 2008, Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka, Impuls, Kraków.
Lipińska, Ewa. 2003. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
MEN 2010, Przewodnik. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Warszawa.
Moreau, M.-L. et Richelle, M. 1997. L’acquisition du langage. Mardaga.
Musialska, K, 2011. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków. Impuls.
Piaget, J., 1992, Mowa i myślenie dziecka, PWN, Warszawa.
Studenska, A., 2005, Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Żak, Kraków.
Szyling G., 2009, Ocena opisowa, ocena (nie)możliwa, Problemy Wczesnej Edukacji, 2009, 1 (9).
Szyling G., 2011, Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków.
Szyling, G., 2013. „Hybrydowy charakter oceny szkolnej we wczesnej edukacji: stan i wyzwania” w: Studia Edukacyjne Nr 28/2013.
Widła H. (red.) 2010. Glottodydaktyka jako nauka. Katowice: Neofilolog.
Wiszejko-Wierzbicka D., Walczak A., Sijko K., 2011. Systemy oceniania w szkole – prawo i praktyka.
Raport z badania dotyczącego wewnątrzszkolnych systemów oceniania. Warszawa: IBE.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Konwersatorium - zaliczenie z notą. Zaliczenie przedmiotu w semestrze zimowym 2020 odbędzie się w formie ustnej. przez platformę TEAMS. Forma zaliczenia: odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę i umiejeętności, rozmowa z prowadzącym. |
W cyklu 2021/SZ:
Konwersatorium - zaliczenie z notą. Zaliczenie przedmiotu w semestrze zimowym 2020 odbędzie się w formie ustnej. przez platformę TEAMS. Forma zaliczenia: odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę i umiejeętności, rozmowa z prowadzącym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: