Laboratorium pedagogiczne - przygotowanie do praktyki psychologiczno-pedagogicznej I (w szkole podstawowej) 09-N-LPedP1-4L-11
Sytuacja ucznia przechodzącego na II tap edukacji; problemy adaptacji do zmian.
Poznawanie ucznia będącego na II etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu.
Wychowanie w szkole na II etapie edukacyjnym. Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki.
Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na II etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie.
Opieka w szkole na II poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na II etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II etapie edukacyjnym i praca z nim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na II etapie edukacyjnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na II etapie edukacyjnym
2/ posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na II etapie edukacyjnym
3/ posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na II etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju.
4/ posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych.
5/ potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych
6/ posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków,
7/ ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
8/ ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów.
Kryteria oceniania
- aktywny udział studenta w dyskusjach;
- zadania indywidualne, analiza poprawności wykonania zadania;
- kolkwium podsumowujące.
Literatura
Babbie E. (2004), badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN.
Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa
Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli
Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.
Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna
Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna
Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa
Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.).
Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM.
Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII)
Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM
Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.
Łobocki M.(2003), metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls.
Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia..
Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań
Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad
McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: