Emisja głosu 09-N-EG-1L-11
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do emisji głosu, budowanie świadomości głosowej
2. Proces oddechowy - ćwiczenia oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej
3. Ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia prawidłowej postawy, rozluźnianie stref mięśniowych odpowiedzialnych za prawidłowy oddech i fonację
4. Ćwiczenia fonacyjne, artykulacja samogłosek
5. Ćwiczenia artykulacyjne spółgłosek
6. Ćwiczenia dykcji w zbitkach spółgłoskowych
7. Stosowanie poprawnej dykcji i elementów prozodycznych w głośnym czytaniu
8. Sztuka prezentacji
9. Patologie głosu, choroby zawodowe, profilaktyka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
• zachowuje prawidłową postawę i stosuje rozluźnianie odpowiednich partii ciała nieodzowne dla dobrej emisji głosu
• rozumie zależność efektywności głosowej od prawidłowego oddechu
• stosuje techniki oddechowe wspomagające tworzenie głosu
• planuje działania profilaktyczne w celu zapobieżenia zaburzeniom głosu
• zna zasady poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych
• rozumie znaczenie wyrazistości mówienia jako najbardziej istotnego elementu sztuki prezentacji
• rozumie znaczenie mowy ciała w sztuce prezentacji
• jest świadomy swoich możliwości ekspresji w uzależnieniu od warunków podejmowanego wysiłku głosowego
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo.
Ocenianie formujące:
sprawdzanie umiejętności oddechowych podczas ćwiczeń oraz wydolności wydechowo-fonacyjnej
sprawdzanie umiejętności artykulacyjnych podczas ćwiczeń
Indywidualne zaliczanie: przygotowanie tekstu i przedstawienie głośnego czytania
Indywidualne przygotowanie i przedstawienie przemówienia
Ocenianie podsumowujące: praca pisemna
Literatura
Przybysz Piwko, M. (ed.)2006 : Emisja głosu nauczyciela; Warszawa: CODN
Tarasiewicz, B. 2003. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas.
Toczyska, B. 2010. Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk: GWP.
Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. 2004. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław: Akademia Muzyczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: