Dydaktyka języka francuskiego / włoskiego / hiszpańskiego II.1 (w szkole ponadpodstawowej) 09-N-DJFWH1-3M-12
Dydaktyka języków obcych jako dyscyplina naukowa. Język hiszpański/włoski/francuski na III i IV etapie edukacyjnym - założenia programowe. Interdyscyplinarny charakter dydaktyki j. hiszpańskiego. Europejska polityka w nauczaniu języka obcego. Egzaminy DELE.
Struktura i treści programów nauczania języka hiszpańskiego/włoskiego/francuskiego. Analiza podstawy programowej- Języki obce (cele i treści).
Strategie nauczycielskie i style nauczania języka hiszpańskiego. Komunikacja w klasie podczas nauki języka.
Co to znaczy być dobrym uczniem. Indywidualne cechy ucznia a nauka języka hiszpańskiego.
Wpływ współpracy z rodzicami i opiekunami ucznia na przyswojenie języka hiszpańskiego.
Planowanie kursu językowego. Struktura lekcji.
Metody nauczania. Podejście komunikacyjne i zadaniowe.
Formy pracy z uczniem. Organizacja pracy w klasie i poza nią.
Materiały nauczania. Nowe technologie w nauczaniu języka hiszpańskiego.
Kontrola i ocena w nauce języka hiszpańskiego. Sposoby poprawy błędów językowych.
Trudności w pracy nauczyciela. Utrzymanie dyscypliny w klasie.
Wymiar socjokulturowy i interkulturowy na lekcji j. hiszpańskiego. Komunikacja a motywacja.
Nauczanie słownictwa hiszpańskiego, gramatyki, sprawności rozumienia ze słuchu, sprawności: pisania, mówienia, czytania, wymowy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- wyjaśnia miejsce języka hiszpańskiego, włoskiego lub francuskiego na III i IV etapie edukacyjnym oraz rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się języka obcego na II, III i IV etapie edukacyjnym. Rozumie założenia integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej.
- potrafi opracować program nauczania w oparciu o podstawę programową .
-rozumie i objaśnia podstawowe style nauczania i strategie nauczycielskie.
-potrafi stymulować aktywność poznawczą uczniów i wie jak dostosować swój styl komunikowania do poziomu rozwoju uczniów.
-rozumie zmiany zachodzące w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym ucznia w okresie dorastania oraz ich wpływ na przebieg procesu uczenia się. Charakteryzuje operacje umysłowe w uczeniu się j. hiszpańskiego, j. włoskiego lub j. francuskiego.
-określa nakład pracy ucznia. Rozpoznaje ucznia zdolnego, a także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i potrafi z nim współpracować.
-rozumie cele współpracy z rodzicami i opiekunami ucznia oraz ich wpływ na przyswajanie danego języka przez ucznia.
-wyjaśnia strukturę lekcji, treści nauczania oraz sytuacje wpływające na przebieg lekcji.
-wyjaśnia różnice pomiędzy konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi metodami nauczania. Rozumie cele podejścia komunikacyjnego i zadaniowego.
-wyjaśnia formy pracy z uczniem oraz organizację pracy w klasie i poza nią.
-wyjaśnia rolę materiałów nauczania i pomocy dydaktycznych, w tym podręczników.
-formułuje zasady dotyczące kontroli o oceny ucznia. Wymienia rodzaje testów, sprawdzianów. Określa rodzaje błędów językowych. -stosuje techniki oprawy błędów.
- prawidłowo określa trudności w uczeniu ucznia. Wyjaśnia zasady dotyczące dyscyplinowania uczniów.
-wyjaśnia znaczenie umiejętności komunikacyjnych uczniów, oraz rozwija umiejętności z zakresu komunikacji interkulturowej.
-rozumie znacznie motywacji wewnętrznej ucznia w uczeniu się języka hiszpańskiego, włoskiego czy francuskiego, rozwija jego ciekawość.
-wyjaśnia sposoby nauczania poszczególnych sprawności językowych w zakresie jednego z wymienionych języków, w tym słownictwa, wymowy, pisania, czytania, gramatyki rozumienia ze słuchu z uwzględnieniem czasu lekcji.
-korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
aktywne uczestnictwo
zaliczanie kolokwiów
wykonywanie prac projektowych
Egzamin końcowy
Kryteria oceniania:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Student zalicza praktyki pedagogiczne w liczbie 150 godzin (120
+30 praktyka psychologiczna pedagogiczna)
Literatura
Alonso E.,1998. ¿Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo ?– Principios y práctica de la ensenanza del español como segunda lengua; libro de referencia para profesores y futuros profesores. Madrid: Edelsa. GRUPO DIDASCALIA.S.A. (COLECCIÓN INVESTIGACIÓN DIDÁCTICA)
Cerrolaza M., Cerrolaza O.,1999, Cómo trabajar con libros de texto. La planificación de la clase, Madrid: Edelsa
CONSEJO DE EUROPA, 2001, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de lenguas, Estrasburgo, Council for Cultural Cooperation, Education Committee. Modern Language Division, 2002 – Instituto Cervantes: traducción en español.
Díaz L., Aymerich A.,2003, La destreza escrita, Madrid, Edelsa.
Jodłowiec M., Niżegorodocew (red.), 2007, Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Komorowska H., 2002. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Oliveras, A., 2000, Hacia la competencia intercultural en el aprendizaje de una lengua extranjera, Madrid, Edinumen.
Pfeiffer W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki Warszawa: WAGROS.
Wilczyńska W.,1999. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vázquez G., 2000, La destreza oral, Madrid, Edelsa.
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków, Impuls
Zañon J. (Coord.), 1999, La enseñanza de español mediante tareas, Madrid, Edinumen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: