Dydaktyka języka francuskiego / włoskiego I.2 (w szkole podstawowej) 09-N-DJFW2-3L-12
Specyfika przedmiotu na II etapie edukacyjnym: cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu, rozkład materiału
Rozwijanie odpowiedzialnej relacji z uczniami: podmiotowość i pełnomocność ucznia na II etapie edukacyjnym
Rola nauczyciela na II etapie edukacyjnym
Metody i zasady nauczania.
Tworzenie konspektu lekcji: planowanie celów i przebiegu lekcji
Formy pracy w klasie na lekcji przedmiotu
Projektowanie środowiska materialnego lekcji
Kontrola i ocena efektów pracy
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów
Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia
Trudności w uczeniu się
Sytuacje wychowawcze w toku nauczania przedmiotowego, utrzymanie dyscypliny w klasie.
Specyfika pracy z nastoletnim uczniem.
Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student zna cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu na II etapie edukacyjnym.
Poprawnie określa zadania i odpowiedzialność pozostałych partnerów w procesie edukacyjnym: dyrekcji szkoły, nauczycieli, rodziców.
Potrafi opracować program kształcenia na każdy rok nauki zgodnie z wymaganiami instytucjonalnymi oraz przy uwzględnieniu zasad dydaktycznych.
Potrafi dokonać krytycznej oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Korzysta z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Potrafi opisać formalną strukturę lekcji jako jednostki dydaktycznej.
Wymienia typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu: potrafi formułować cele lekcji oraz odpowiednio dobierać treści nauczania do celów lekcji.
Potrafi określić metodę nauczania proponowaną w podręczniku a także zaproponować sekwencyjny przebieg pracy z podziałem na lekcje.
Odpowiednio identyfikuje oraz ocenia wartość dydaktyczną i praktyczną pakietów edukacyjnych oraz pomocy dydaktycznych proponowanych w danej serii wydawniczej.
Potrafi dobrać pomoce dydaktyczne (słowniki, gramatyki, ćwiczenia, filmy) do potrzeb edukacyjnych wybranej grupy uczniów.
Potrafi tworzyć zadania z wykorzystaniem narzędzi internetowych (praca w sali informatycznej).
Potrafi tworzyć scenariusze zadań wykorzystujących autentyczne dokumenty medialne (prasa, radio, strony internetowe).
Potrafi zaplanować formy pracy specyficzne dla przedmiotu i odpowiednio przeprowadzić zadania tego typu (wycieczka szkolna, przedstawienie szkolne).
Zna podstawowe metody nauczania stosowane w glottodydaktyce (metody konwencjonalne i alternatywne); potrafi określić ich zasadność, podaje warunki ich skuteczności oraz wskazuje ich ograniczenia.
Dostosowuje cele i strategie pracy w klasie do specyfiki przedmiotu nauczania/uczenia się (rozwijanie kompetencji komunikacyjnej).
Dostosowuje strategie nauczania oraz formy pracy i zadań do potrzeb kognitywnych, emocjonalnych i społecznych ucznia na II etapie edukacyjnym.
Stosuje zróżnicowane i odpowiednio zaadaptowane techniki pracy, wspomagające procesy uczenia się u uczniów najsłabszych i najlepszych w grupie.
Potrafi organizować pracę uczniów w klasie w ramach lekcji; potrafi łączyć etapy pracy indywidualnej z pracą grupową, a także etapy prezentacji formalnej (przez nauczyciela) z aktywnością uczniów.
Stosuje zróżnicowane strategie interakcyjne aby prowadzić z uczniami komunikację w j. obcym.
Stosuje zróżnicowane formy oceny, wykorzystujące rozbudowany zestaw kryteriów uwzględniających specyfikę zadania.
Formułuje cele dydaktyczne dla zadań domowych na II etapie kształcenia nauczania przedmiotu.
Stosuje zróżnicowane techniki oceny i samooceny pracy własnej (domowej).
Zna zasady pracy metodą projektów, potrafi tworzyć scenariusz zadania projektowego zorientowanego na rozwijanie sprawności komunikacyjnych i językowych, realizować go w klasie i ocenić pracę uczniów.
Zna zasady oceny i kontroli efektów nauczania.
Potrafi określić rodzaje oceniania. Rozpoznaje typy błędów oraz potrafi odpowiednio zareagować na popełniony błąd. Zna zasady konstruowania prac kontrolnych.
Rozumie uwarunkowania społeczne i osobiste, które wpływają na tempo uczenia się uczniów na II etapie edukacyjnym oraz potrafi dostosować tempo pracy na lekcji do indywidualnych potrzeb uczniów.
Zna i rozwija formy pracy sprzyjające naturalnej komunikacji oraz rozwija kompetencję interkulturową.
Zna rodzaje motywacji oraz sposoby stymulowania aktywności uczniów na II poziomie edukacyjnym i rozwijania ich zainteresowania przedmiotem.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
aktywne uczestnictwo
zaliczanie sprawdzianów wewnątrzsemestralnych
wykonywanie prac domowych
Praktyki zawodowe
przewidziane programem praktyki w szkole
Literatura
Arends, R. I. 1995. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Banchet, Ph. 1998. Introduction à la complexité de l’enseignement du français langue étrangère. Louvain-la-Neuve : Peeters
Bertocchini, P. & E. Constanzo. 2008. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. CLE International
Conseil de l’Europe (2001). Europejski System opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa (2003): Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia nauczycieli.
http://www.coe.int/T/DG4/Portfolio/documents/cadrecommun.pdf
Cuq, J.-P. Et I. Gruca. 2005. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : Presses universitaires de Grenoble
Cyr, P.1998, Stratégies d’apprentissage, CLE International, Paris
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN
De Vecchi, G. 2000. Aider les élèves à apprendre. Paris: Hachette Education.
Germain C., 1995, « Le point sur la grammaire », CLE International, Paris
Komorowska, H. (red) 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: Wydawnictwo CODN
Komorowska, H. (red) 2007. Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej « Academica ».
Komorowska, H. (red). 2002. Ewaluacja w nauce języka obcego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Komorowska, H. 2002. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Komorowska, H., Obidniak, D. 2001, Rozwój zawodowy nauczyciela języka obcego. Stopień po stopniu. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN
Kramsch, C. 1991. Interaction et discours dans la classe de langue. Paris : Didier
Kurcz, I. 2000. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
Pilch, T., Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Sheils, J. 1991. La communication dans une classe de langue. Strasbourg: Les Editions du Conseil de l’Europe.
Silberman, M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Wilczyńska, W. (red.). 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Wilczyńska, W. 1993. Introduction à la didactique du français langue étrangère. Koszalin : Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Koszalinie.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: