Wstęp do teorii komunikacji 09-MWTKom-11
1. Podstawowe definicje, elementy i cechy procesu komunikowania się
2. Modele komunikacji
3. Komunikowanie interpersonalne
4. Komunikowanie grupowe i organizacyjne/instytucjonalne
5. Komunikacja perswazyjna
6. Media i komunikowanie masowe
7. Kulturowe aspekty komunikacji
8. Kompetencja komunikacyjna: definicje i modele
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
Definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny komunikologii przy zastosowaniu fachowej i precyzyjnej terminologii
Dysponuje wiedzą na temat istniejących teorii i modeli komunikacji; potrafi wskazać i omówić podobieństwa i różnice między nimi, a także ich zalety oraz ograniczenia
Opisuje sytuacje komunikacyjne w kontekście poznanych modeli komunikacji oraz ich specyfiki w różnych kontekstach życia społecznego z zastosowaniem fachowej i precyzyjnej terminologii
Ma pogłębioną wiedzę o procesach komunikacyjnych zachodzących między ludźmi na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym
Jest świadomy złożoności i wieloaspektowości procesu komunikacji oraz interdyscyplinarnego charakteru dziedziny komunikologii
Potrafi kompetentnie zinterpretować procesy komunikacyjne zachodzące w różnych kontekstach życia społecznego na poziomie indywidualnym, organizacyjnym i globalnym
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauki o komunikowaniu w pracach badawczych i kształtowaniu własnej postawy poznawczej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- przygotowanie analizy materiału badawczego oraz jej zaprezentowanie;
- ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Cornelissen, J. P. 2008. Corporate communication: A guide to theory and practice. London: Sage.
Griffin, E. (2009). A first look at communication theory (7th Ed.). New York: McGraw-Hill. www.afirstlook.com. C
Fiske, J. (2011). Introduction to communication studies (3rd ed.). London/New York: Routledge.
Hoffman, M. F., Ford, D. J. Organizational rhetoric: Situations and strategies. London: Sage.
McQuail, D. 2005. McQuail’s mass communication theory (5th ed.).London: Sage Publications.
Pratkanis, A., Aronson, E. (1997). Age of propaganda: The everyday use and abuse of persuasion. New York: W. H. Freeman Company.
Stiff, J. B. (1994). Persuasive communication. New York/ London: The Guilford Press.
Wąsikiewicz-Firlej, E. 2017. On (de)constructing corporate identity: An ecolinguistic approach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
West, R., Turner, L. H. (2004). Introducing communication theory: Analysis and application. London/New York: McGraw Hill.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: