Wykład monograficzny - Postmodernizm w literaturze i sztuce 09-MWMPOST-11
Geneza postmodernizmu w różnych dziedzinach sztuki. Pierwsze zastosowania terminu. Ramy czasowe, wyróżniki.
Postmodernizm w architekturze – przedstawiciele, założenia, realizacje.
Postmoderna w filozofii – wybrane koncepcje.
Przegląd najważniejszych stanowisk badawczych dotyczących postmodernizmu w filmie – techniki i strategie (analiza dzieł kina europejskiego oraz współczesnej kinematografii rosyjskiej).
Postmodernistyczne tendencje w sztuce, czyli od neoawangardy do postmodernizmu.
Posty. Poststrukturalizm, dekonstrukcja, nowy historyzm, postkolonializm w kontekście myślenia postmodernistycznego.
Postmodernizm literacki – nowa wrażliwość lat 60., camp, Barth, Barthelme, Pynchon. Antyrealizm i surfikcja.
Tendencje postmodernistyczne w poezji rosyjskiej, przedstawiciele, analiza wybranych utworów.
Postmodernizm rosyjski na tle tendencji światowych: wyróżniki stylu, przedstawiciele, najważniejsze utwory.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju postmodernizmu rosyjskiego, zna jego specyfikę na tle tendencji światowych
potrafi rozpoznać wyróżniki postmodernizmu w tekstach artystycznych oraz przeprowadzić ich analizę
zna koncepcje filozoficzne, terminologię oraz teorie związane z rozwojem sztuk pięknych, architektury i literatury postmodernizmu na świecie
zna podstawowe nurty kina postmodernistycznego
posiada poszerzoną wiedzę o szkołach badawczych oraz wydarzeniach społeczno-politycznych, które wpłynęły na charakter postmodernizmu
posiada pogłębioną wiedzę o powiązaniach literatury postmodernistycznej z innymi dyscyplinami humanistycznymi
potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów autorów opracowań krytycznych
umie formułować własne sądy w oparciu o przeczytany materiał
umie wskazać analogie w obrębie zjawisk artystycznych kształtujących postmodernizm w Rosji i na świecie
potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
И. Ильин, Постструктурализм, деконструктивизм, постмодернизм, Москва 1996.
И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 1999
В. Курицын, Русский литературный постмодернизм, Москва 2000 .
Н. Лейдерман, М. Липовецкий, Современная русская литература – 1950 – 1990 годы, Том 2 (1968-1990), Москва 2003..
Н. Маньковская, Эстетика постмодернизма, СПб 2000.
О. Богданова, Постмодернизм в контексте современной русской литературы, СПб 2004..
B. Baran, Postmodernizm, Kraków 1992.
A. Lewicki, Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław 2007.
Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. R. Nycza, Kraków 1997.
Postmodernizm rosyjski i jego antycypacje, pod red. A. Gildner, M. Ochniak, H. Waszkielewicz, Kraków 2007.
B. Waligórska-Olejniczak, Próba zmapowania zjawiska postmodernizmu, s. 7-40, w: Eadem, Sacrum w drodze. Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa i Pulp Fiction Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania, Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: