Współczesna literatura rosyjska 09-MWLR-33
Życie literackie okresu „pierestrojki”
Literatura trzeciej fali emigracji rosyjskiej
Zjawisko rosyjskiego postmodernizmu
Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku
Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze rosyjskiej
Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej
Kreacja nowego bohatera literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji
Zjawisko prozy poetyckiej
Proza „kobieca”
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście dany okres literacki
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych zjawisk literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć;
- egzamin końcowy.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu podczas egzaminu.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Emigracja i tamizdat, pod red. L.Suchanka, Kraków 1993.
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997.
Курицын В., Русский постмодернизм, Москва 1999.
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, под. ред. П. А. Николаева, Москва 2000.
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Лейдерман Н., Липовецкий М., Современная русская литература, Москва 2001.
Skotnicka – Maj A., Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej po 1985 roku, Wrocław 2001.
Огрызко В., Кто сегодня делает литературу в России (1-2т.), Москва 2006.
Kanon lektur
1. Борис. Акунин, серия „Новый Детектив” (Приключения Эраста Фандорина): Турецкий гамбит; Статский советник;
2. Алексей Варламов, Затонувший ковчег;
3. Владимир Войнович, Шапка; Монументальная пропаганда;
4. Сергей Довлатов, Чемодан;
5. Ирина Денежкина, Дай мне!;
6. Виктор Ерофеев, Энциклопедия русской души; Мужчины;
7. Владимир Кантор, Крокодил;
8. Александра Маринина, Мужские игры;
9. Виктор Пелевин, Чапаев и Пустота; Empire V;
10. Людмила Петрушевская, рассказы: Свой круг, Черное пальто, В детстве;
11. Владимир Сорокин, Голубое сало;
12. Татьяна Толстая, рассказы: На золотом крыльце сидели, Свидание с птицей, Поэт и муза, Соня, Любишь – не любишь, Милая Шура, Охота на мамонта.
13. Людмила Улицкая, Сонечка;
14. Оксана Робски, Casual.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: