Współczesna literatura rosyjska 09-MWLR-22
Życie literackie okresu „pierestrojki”
Literatura trzeciej fali emigracji rosyjskiej
Zjawisko rosyjskiego postmodernizmu
Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku
Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze rosyjskiej
Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej
Kreacja nowego bohatera literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji
Zjawisko prozy poetyckiej
Proza „kobieca"
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy oraz charakteryzuje dany okres literacki w szerokim kontekście kulturowym
rozumie i prawidłowo stosuje na poziomie rozszerzonym terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i w sposób uporządkowany oraz pogłębiony wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych zjawisk literackich
zna, rozumie i prawidłowo stosuje rozwinięte metody analizy w pogłębionej interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne w powiązaniu z innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje i rozumie treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
w pogłębionym stopniu potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych oraz we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);
- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności;
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
- systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur;
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
- pozytywna ocena z kolokwium (student/ka ma prawo do poprawy oceny).
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Emigracja i tamizdat, pod red. L.Suchanka, Kraków 1993.
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997.
Курицын В., Русский постмодернизм, Москва 1999.
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, под. ред. П. А. Николаева, Москва 2000.
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Лейдерман Н., Липовецкий М., Современная русская литература, Москва 2001.
Skotnicka – Maj A., Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej po 1985 roku, Wrocław 2001.
Огрызко В., Кто сегодня делает литературу в России (1-2т.), Москва 2006.
Kanon lektur
1. Борис. Акунин, серия „Новый Детектив” (Приключения Эраста Фандорина): Турецкий гамбит; Статский советник;
2. Алексей Варламов, Затонувший ковчег;
3. Владимир Войнович, Шапка; Монументальная пропаганда (do wyboru);
4. Сергей Довлатов, Чемодан;
5. Ирина Денежкина, Дай мне!;
6. Виктор Ерофеев, Энциклопедия русской души; Мужчины;
7. Владимир Кантор, Крокодил;
8. Александра Маринина, Мужские игры;
9. Виктор Пелевин, Чапаев и Пустота; Empire V;
10. Людмила Петрушевская, рассказы: Свой круг, Черное пальто, В детстве;
11. Роман Сенчин, Ёлтышевы
12. Владимир Сорокин, Голубое сало; День опричника (do wyboru)
13. Татьяна Толстая, рассказы: На золотом крыльце сидели, Свидание с птицей, Поэт и муза, Соня, Любишь – не любишь, Милая Шура, Охота на мамонта.
14. Людмила Улицкая, Сонечка;
15. Оксана Робски, Casual;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: