Media w dydaktyce języków obcych i ich rola w konstruowaniu materiałów glottodydaktycznych 09-MWDJO-ILS-11
Fakultut: „Nowe media w dydaktyce języków obcych“
Prof. UAM Dr hab. Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Zajęcia fakultatywne podzielone są na dwie zasadnicze części. Celem pierwszej z nich jest zdobycie wiedzy z podstaw pracy z tekstami słuchowymi (w formie podcastów i videocastów) na zajęciach języka obcego oraz zdobycie wiedzy z zakresu kryteriów doboru oraz podstaw samodzielnej produkcji i dydaktyzacji autentycznych materiałów słuchowych (w formie podcastów i videocastów). Częścią drugą zajęć fakultatywnych jest praktyczna praca nad wykształceniem umiejętności efektywnego wykorzystania nowych mediów (głównie podcastów i videocastów) w praktyce glottodydaktycznej poprzez przygotowanie i dydaktyzację własnych materiałów słuchowych.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wskazać i wyjaśnić teoretyczne podstawy pracy z tekstami słuchowymi (w formie podcastów i videocastów) na zajęciach języka obcego
umiejętnie integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki w celu realizacji kompleksowych zadań dydaktycznych z zastosowaniem tekstów słuchowych (w formie podcastów, vidocastów)
umiejętnie wybierać autentyczne teksty słuchowe z autentycznych źródeł elektronicznych do pracy na zajęciach języka obcego z różnymi grupami docelowymi
umiejętnie produkować własne autentyczne teksty słuchowe do pracy na zajęciach języka obcego z różnymi grupami docelowymi
efektywnie pracować z tekstami słuchowymi (w formie podcastów i vodeocastów) na zajęciach języka obcego stosując różnorodne metody dydaktyczne
współpracować w grupie w ramach (międzynarodowej) pracy projektowej przy realizacji różnorodnych zadań związanych z przygotowaniem konspektów zajęć tematycznych z wykorzystaniem podcastingu, samodzielnie organizując pracę swoją i innych osób w grupie
Kryteria oceniania
# Praca własna studenta – przykładowe formy aktywności: (1) przygotowanie do zajęć, (2) opracowanie wyników, (3) czytanie wskazanej literatury, (4) napisanie raportu z zajęć, (5) przygotowanie do egzaminu,…
Sumaryczne wskaźniki ilościowe
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (1)
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe (1)
Kryteria oceniania
Realizacja cząstkowych zadań domowych (szczegóły będą przekazywane studentom podczas zajęć)
Kryteria oceny projektu (szczegóły oceny gotowego projektu w formie dwóch konspektów lekcyjnych zawierających zdydaktyzowane materiały słuchowe w wytycznych dla studentów)
Aktywny i regularny udział w zajęciach
Literatura
Zalecana literatura
Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia (2009): Fremdsprachliches Hörverstehen im Erwachsenenalter. Theoretische und empirische Grundlagen zur adressatengerechten und integrativen Förderung der Hörverstehenskompetenz am Beispiel Deutsch als Fremdsprache in Polen. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Stork, Antje (2009): „Verstehendes Hören mit Hilfe von Podcasts optimieren”. W: IDT/IDV-Magazin 81. Band 1 zur IDT 2009, 367-376.
Dahlhaus, Barbara (1994): Fertigkeit Hören. Fernstudieneinheit 5. Berlin u.a.: Langenscheidt.
Kluckhohn, Kim (2009): Podcasts im Sprachunterricht am Beispiel Deutsch, Berlin et al.: Langenscheidt.
Stork, Antje/ Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia (2010): „Didaktisch-methodische Einsatzmöglichkeiten von Podcasts in der DaF-Lehrerausbildung“. W: Deutsch als Fremdsprache 47 (2), 91/97.
Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania e-learningu
Przewiduje się współpracę na platformie edukacyjnej ILIAS Uniwersytu Phillipsa w Marburgu.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały do zajęć dostępne na platformie edukacyjnej ILIAS Uniwersytu Phillipsa w Marburgu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: